neděle 8. ledna 2012

Iniciativa za Živé město


Doba je vskutku podivná. V oknech leckde ještě svítí vánoční hvězdy, v předzahrádkách ozdobené stromečky, na mnohých místech ještě plná vánoční výzdoba. Teplo je jako na jaře, když není vítr, ptáci zpívají, a když je i není vítr, jsou téměř všude po zemi odpadky, vítr tu a tam „ozdobí“ i stromy plastovou parádou. Snaha o průběžné zametání a úklid není nikterak znát. Čtvrti, které bývaly hezké, přestávají hezkými být. Jako by všichni na vše rezignovali. Pruhy městské zeleně jsou velmi často místem stání a parkování aut, v mnoha případech z nich již tráva zmizela nebo se vytvořily hluboké stopy po pneumatikách. Vše se podřizuje nadvládě aut. Zelené pásy, ve kterých měly dle plánů být vysazeny keře, zůstaly bez výsadby. Obyvatelé v takových místech sami nic nevysazují, protože snad ani nesmějí, a na zeleném parkují, i když se to vlastně nesmí. Kontrolujte to však někdo? Na přechodech je chodcům vymezen čas k přechodu v řádu jednotek vteřin, než naskočí zpět červená. Auta mají svůj průjezdový interval mnohonásobně delší. S autem se všichni cítíme důležitější, majetnější a majestátnější. Chodit pěšky a jezdit na kole není dost důstojné a hlavně - spěcháme. Když pak uvízneme v dlouhých frontách, protože, jak již bylo dříve řečeno „jedno auto, jeden pasažér a jsme zkrátka širší a delší“, oprávněně si stěžujeme, že se problematika dopravy dostatečně neřeší. Řeší se, ale nesystematicky. A s jakou perspektivou? Co lze jednoznačně tvrdit je, že se nedostatečně řeší především s ohledem na chodce, cyklisty, logistiku kvalitní hromadné dopravy. Mnohá evropská města nabízejí jejich obyvatelům dopravu v centru zdarma. Je nejvyšší čas začít myslet jinak. Platí to pro lidstvo obecně, platí to pro nás pro všechny. Především radní a zastupitelé by měli být těmi, kdo přicházejí s novými trendy a dávat příležitost též mladé generaci v soutěžích, aby předvedla, co nastudovala, co dobrého ve světě pochytila. Je třeba přestat setrvávat na starých překonaných stereotypech. Dnešní urbanistika není o tom jak přivést do města více individuální automobilové dopravy, ale naopak o tom, jak vrátit městům život, umožnit přirozené setkávání lidí na ulicích a na veřejných prostranstvích, nikoliv je z nich vytlačovat a přivádět více dopravy.
Z podnětu pana primátora Thomy navazujeme na iniciativu ZACHRAŇME MALÁK A KLIDOVÉ ZÓNY iniciativou ZA ŽIVÉ MĚSTO. Naším cílem je přirozená spolupráce veřejnosti s vedením města. Máme zájem na vyhrazení pravidelného času pro veřejnost při zasedáních zastupitelstva, aby veřejnost dostala možnost své podněty přednést dříve než jen na samý závěr zasedání, kdy již velká část zastupitelů není přítomna, aby nemusela čekat dlouhé hodiny, než na ni přijde řada, přijde-li vůbec.
Máme zájem o vytvoření oddělení na magistrátu města, které by se zabývalo tématikou živého města po vzoru dánského urbanisty Jana Gehla. Město má být příjemným a zdravým místem k životu pro všechny věkové kategorie.

Na tomto místě bychom chtěli poděkovat všem odpovědným občanům města České Budějovice i mimoměstským, kteří reagovali na výzvu ZACHRAŇME MALÁK A KLIDOVÉ ZÓNY a přišli do petičních míst připojit k petici za zachování českobudějovické rekreační zóny, klidových zón a zóny kolem nemocnice své podpisy. Přišli sami, aby prostřednictvím petice vyjádřili svůj názor. Skutečnost, že petiční místa vyhledalo téměř 4,5 tisíc lidí, má opravdovou výpovědní hodnotu. Je nás mnoho, kterým není lhostejno, jakým způsobem se bude vyvíjet prostředí, ve kterém žijeme.  Všem Vám, kteří jste petici podpořili, chceme sdělit, že v našem úsilí pokračujeme. Potřebujeme však k tomu nadále Vaši podporu. Společnost netvoří auta, ale lidé. Občanskou společnost tvoří lidé, kteří nejsou lhostejní k dění kolem sebe. Vyspělá společnost je občanská společnost. Je jen na nás, v jaké společnosti a v jakém prostředí budeme žít.
Za OS DOMOVINA




Irena Šefčíková



1 komentář:

pavel řekl(a)...

Komentář...