Přednost chodců na propojení Lannovky s náměstím
by nebylo od věci. Lannovka by tím možná podstatněji ožila.
S výjimkou několika málo zemí na světě
to mají cyklisté těžké. Chodníky jsou vyhrazené chodcům. Ulice a silnice
postrádají vyznačené cyklistické pruhy a vyhrazené jsou tak především
automobilům. Cyklisty tak nemají rádi ani chodci ani automobilisté. Chodci se
cítí cyklisty na chodníku ohroženi. Oprávněně. Automobilistům cyklisté
překážejí, cyklisté se cítí na silnici ohroženi. Oprávněně. Obě skupiny, chodci a cyklisté, jsou pak společně překážkou
automobilové dopravě a jsou z veřejných prostranství
a dopravních cest stále masivněji vytlačováni.
Je tomu tak všeobecně téměř na celém světě,
kdy od 60. let minulého století nastal rozmach automobilismu a dopravní
projektanti, urbanisté, architekti, politici, společnost dala zelenou autům před
lidmi. Je tomu tak i v našem městě. Jenže …..
V současnosti se již všeobecně uznává,
že člověk a městský život má přednost před automobily, a že při plánování měst
je především nutno dát přednost lidem před auty.
V Holandsku se například řidiči již od
samého začátku přípravy na řízení učí otevírat dveře při vystupování
z auta pravou rukou, aby se natočili celým tělem a viděli tak dozadu, zda
se neblíží cyklista. Holandsko je jedinou zemí v Evropě, kde se každodenní
doprava na bicyklech již stala normou. 26% každodenních cest je v této zemi
absolvováno na kolech.
V Dánsku je na kolech realizováno18%
cest.
V Londýně se od roku 2010 rozšířila po městě doprava
na robustních kolech zvaných Borisova kola po starostovi Borisovi Johnsonovi, který
je do dopravního systému města zavedl. Doprava
na kole nabírá na rychlosti dokonce i v USA a to i samotném v New Yorku. Pod
vedením starosty Michaela Bloomberga se newyorský odbor pro dopravu snaží o přeměnu
dopravy ve velkoměstě, které bylo zvyklé zažívat husté dopravní zácpy, aby se město
stalo přátelské k cyklistům. Prosadit bohulibý záměr nebylo jednoduché,
protože celá desetiletí, od masivního nástupu automobilismu, se do ulic New
Yorku odhodlali na kole pouze „pološílení“ špatně placení zaměstnanci kurýrních
služeb. Jenže co si Mike (starosta Bloomberg) vezeme za cíl, toho Mike dosáhne.
Samozřejmě, za pomoci schopných a kompetentních spolupracovníků. Například se
podařilo vytvořit oddělené a chráněné cyklistické pruhy na Deváté avenue v Manhattanu.
Město zavádí nový systém půjčovny kol po vzoru londýnského systému Barclays´
Cycle Hire a pařížského Velib. Podle letošního průzkumu provedeného v USA
se ve Washingtonu podařilo zavedením systému půjčoven kol redukovat ročně najeté
vzdálenosti automobilovou dopravou o 8,3 miliónů kilometrů. Moderní urbanisté,
dopravní projektanti, osvícení politici a developeři vědí, že rozvoj
udržitelných, zdravých, bezpečných a živých měst vede cestou vytváření podmínek
pro alternativní cyklistickou dopravu a cestou úcty k lidem.
Dočkáme se i my změn v rozvoji našich
měst, našeho města?
|
Žádné komentáře:
Okomentovat