pondělí 20. srpna 2012

Cyklisté to mají těžké


S cyklisty se v dopravě nepočítá, prostor pro chodce zmenšován osazenými zařízeními
Cyklistům vyhrazený cyklopruh?

Chodník musí pojmout vše co narušuje plynulou dopravu ...

Chodci a cyklisté jsou navzájem tolerantní ...
kéž by byli vůči nim i motoristé .....
Přednost chodců na propojení Lannovky s náměstím
by nebylo od věci. Lannovka by tím možná podstatněji ožila.


S výjimkou několika málo zemí na světě to mají cyklisté těžké. Chodníky jsou vyhrazené chodcům. Ulice a silnice postrádají vyznačené cyklistické pruhy a vyhrazené jsou tak především automobilům. Cyklisty tak nemají rádi ani chodci ani automobilisté. Chodci se cítí cyklisty na chodníku ohroženi. Oprávněně. Automobilistům cyklisté překážejí, cyklisté se cítí na silnici ohroženi. Oprávněně. Obě skupiny, chodci a cyklisté, jsou pak společně překážkou automobilové dopravě a jsou z veřejných prostranství a dopravních cest stále masivněji vytlačováni.
Je tomu tak všeobecně téměř na celém světě, kdy od 60. let minulého století nastal rozmach automobilismu a dopravní projektanti, urbanisté, architekti, politici, společnost dala zelenou autům před lidmi. Je tomu tak i v našem městě. Jenže …..
V současnosti se již všeobecně uznává, že člověk a městský život má přednost před automobily, a že při plánování měst je především nutno dát přednost lidem před auty.

Holandsko a Dánsko
V Holandsku se například řidiči již od samého začátku přípravy na řízení učí otevírat dveře při vystupování z auta pravou rukou, aby se natočili celým tělem a viděli tak dozadu, zda se neblíží cyklista. Holandsko je jedinou zemí v Evropě, kde se každodenní doprava na bicyklech již stala normou. 26% každodenních cest je v této zemi absolvováno na kolech.
V Dánsku je na kolech realizováno18% cest.
V Londýně se od roku 2010 rozšířila po městě doprava na robustních kolech zvaných Borisova kola po starostovi Borisovi Johnsonovi, který je do dopravního systému města zavedl.  Doprava na kole nabírá na rychlosti dokonce i v USA a to i samotném v New Yorku. Pod vedením starosty Michaela Bloomberga se newyorský odbor pro dopravu snaží o přeměnu dopravy ve velkoměstě, které bylo zvyklé zažívat husté dopravní zácpy, aby se město stalo přátelské k cyklistům. Prosadit bohulibý záměr nebylo jednoduché, protože celá desetiletí, od masivního nástupu automobilismu, se do ulic New Yorku odhodlali na kole pouze „pološílení“ špatně placení zaměstnanci kurýrních služeb. Jenže co si Mike (starosta Bloomberg) vezeme za cíl, toho Mike dosáhne. Samozřejmě, za pomoci schopných a kompetentních spolupracovníků. Například se podařilo vytvořit oddělené a chráněné cyklistické pruhy na Deváté avenue v Manhattanu. Město zavádí nový systém půjčovny kol po vzoru londýnského systému Barclays´ Cycle Hire a pařížského Velib. Podle letošního průzkumu provedeného v USA se ve Washingtonu podařilo zavedením systému půjčoven kol redukovat ročně najeté vzdálenosti automobilovou dopravou o 8,3 miliónů kilometrů. Moderní urbanisté, dopravní projektanti, osvícení politici a developeři vědí, že rozvoj udržitelných, zdravých, bezpečných a živých měst vede cestou vytváření podmínek pro alternativní cyklistickou dopravu  a cestou úcty k lidem.
Dočkáme se i my změn v rozvoji našich měst, našeho města?


Žádné komentáře: