sobota 10. listopadu 2012

Zn. „Člověk“

Vicenza Itálie








V Itálii, zemi proslulé značkami Fiat nebo Ferrari, si tamní obyvatelé poprvé od roku 1964 koupili více jízdních kol než automobilů. Italové se zbavují druhých aut v domácnosti. Na 100 obyvatel dnes ve státě proslulém jako jeden s největším počtem vozů na obyvatele připadá 60 aut. Auto a jeho provoz je mnohým lidem již příliš drahý. Oblibě se těší i elektrokola, především u těch, kteří již nedokáží tolik šlapat. Trendem v Itálii přestaly být dva a více automobily v jedné domácnosti. Mnoho lidí zvyklých až dosud jezdit jenom autem přesedlalo na kola. Začali myslet jinak. Vývoj v této zemi se tak ubírá správným směrem vedoucím k udržitelnosti mobility ve městech. S každým úbytkem aut a tím výfukových plynů, prachu a hluku se města stávají zdravějšími.
Současní architekti urbanisté po celém světě zabývající se vývojem měst se dnes shodují na tom, že města musí chápat chůzi a jízdu na kole jako neoddělitelnou složku městské infrastruktury, která nebojuje s ostatními druhy dopravy, ale naopak ji účelně doplňuje.
V našem městě se po rozsáhlých rekonstrukcích vrací do provozu městské komunikace, u kterých, bohužel, jsou cyklisté z dopravy nadále vyloučeni. Aby pohyb cyklistů po městě byl bezpečný, je bezpodmínečně nutné i pro ně vyhradit, nebo alespoň vyznačit jízdní pruhy. Bohužel, změna myšlení dosud všeobecně nenastala. Zapojení cyklistů do městské dopravy se v blízké budoucnosti zcela jistě stane mainstreamovým trendem a přebudování komunikací, u kterých se s dalšími účastníky dopravního provozu neuvažovalo, bude vyžadovat znovu změny.

České Budějovice










Budování měst pro lidi předpokládá jednotnou politickou intervenci na úrovni celé radnice. Rozvoj současných měst je natolik komplexním a náročným úkolem, že se musí řídit jasným, transparentním, dlouhodobým strategickým plánem, na němž musí spolupracovat celý tým zahrnující ty, kteří nesou politickou odpovědnost, odborníky různých profesí a samozřejmě musí být součástí procesu významnou měrou i sami obyvatelé.
Obyvatelé musí být k účasti v nemotorové dopravě přizváni, a to tím, že jim pro pohyb pěšky a na kole budou v systému dopravy připraveny důstojné a bezpečné podmínky. Je jasné, že existuje odpor těch, kteří se takovým opatřením cítí na svých právech kráceni, když by se museli o veřejný prostor dělit s dalšími účastníky provozu. Jenže i ti tu jsou a mají právo na existenci. Dokonce významné a důležité právo. Demokratická společnost je založena na konsensu, na shodě mnoha lidí, kteří mají různé zájmy a cíle. Ve skutečně spravedlivé společnosti nemůže být jedna skupina upřednostňována před druhou.
            Na tomto místě musíme vyjádřit uznání té části politické reprezentace a radním, kteří se zasadili za zahájení výstavby autobusových koridorů v našem městě. Když se v dopravních špičkách auta individuální dopravy jen „šoupou“, autobusy převážející mnohonásobně více pasažérů kolem nich elegantně projíždějí. Bravo radní.
Kvalita života obyvatel a veřejných prostor přátelských k lidem jsou naprosto prioritními hodnotami a vždy věcí širší diskuse. Posun priorit od automobilů k lidem si žádá politickou vůli a změnu myšlení managementu radnice. Celý proces má mnoho postupných kroků, každý z nich ale obsahuje omezení automobilové dopravy a výzvu k lidem. Je třeba pozvat lidi do města, vytvořit město pro každého, pro mladé i pro staré. Vytvářet město živé a trvale udržitelné. Prostředí pro všechny. Nikoliv především pro auta. V základní listině lidských práv je obsaženo právo lidí na čistý vzduch a zdravé životní prostředí. Žádné podobné právo automobilům vyhrazeno není.
Za občanské sdružení DOMOVINA naléháme na zřízení odboru pro pěší a cyklisty na radnici a vypracování generelu pěší a cyklistické dopravy. Nadále voláme po širší diskusi radnice s aktivní veřejností, která je připravena pro své město něco udělat. Zcela v duchu teze „MY UTVÁŘÍME MĚSTA A MĚSTA UTVÁŘEJÍ NÁS.



Amsterdam Holandsko





Žádné komentáře: