Vicenza Itálie |
V Itálii, zemi proslulé
značkami Fiat nebo Ferrari, si tamní obyvatelé poprvé od roku 1964 koupili více
jízdních kol než automobilů. Italové se zbavují druhých aut v domácnosti.
Na 100 obyvatel dnes ve státě proslulém jako jeden s největším počtem vozů
na obyvatele připadá 60 aut. Auto a jeho provoz je mnohým lidem již příliš drahý.
Oblibě se těší i elektrokola, především u těch, kteří již nedokáží tolik
šlapat. Trendem v Itálii přestaly být dva a více automobily v jedné
domácnosti. Mnoho lidí zvyklých až dosud jezdit jenom autem přesedlalo na kola.
Začali myslet jinak. Vývoj v této zemi se tak ubírá správným směrem
vedoucím k udržitelnosti mobility ve městech. S každým úbytkem aut a
tím výfukových plynů, prachu a hluku se města stávají zdravějšími.
Současní architekti urbanisté po celém světě zabývající se vývojem měst se dnes shodují na tom, že města musí chápat chůzi a jízdu na kole jako neoddělitelnou složku městské infrastruktury, která nebojuje s ostatními druhy dopravy, ale naopak ji účelně doplňuje.
V našem městě se po rozsáhlých rekonstrukcích vrací do provozu městské komunikace, u kterých, bohužel, jsou cyklisté z dopravy nadále vyloučeni. Aby pohyb cyklistů po městě byl bezpečný, je bezpodmínečně nutné i pro ně vyhradit, nebo alespoň vyznačit jízdní pruhy. Bohužel, změna myšlení dosud všeobecně nenastala. Zapojení cyklistů do městské dopravy se v blízké budoucnosti zcela jistě stane mainstreamovým trendem a přebudování komunikací, u kterých se s dalšími účastníky dopravního provozu neuvažovalo, bude vyžadovat znovu změny.
České Budějovice |
Budování měst pro
lidi předpokládá jednotnou politickou intervenci na úrovni celé radnice. Rozvoj
současných měst je natolik komplexním a náročným úkolem, že se musí řídit
jasným, transparentním, dlouhodobým strategickým plánem, na němž musí
spolupracovat celý tým zahrnující ty, kteří nesou politickou odpovědnost,
odborníky různých profesí a samozřejmě musí být součástí procesu významnou
měrou i sami obyvatelé.
Obyvatelé musí být k účasti
v nemotorové dopravě přizváni, a to tím, že jim pro pohyb pěšky a na kole
budou v systému dopravy připraveny důstojné a bezpečné podmínky. Je jasné, že existuje odpor těch,
kteří se takovým opatřením cítí na svých právech kráceni, když by se museli o veřejný prostor
dělit s dalšími účastníky provozu. Jenže i ti tu jsou a mají právo na
existenci. Dokonce významné a důležité právo. Demokratická společnost je
založena na konsensu, na shodě mnoha lidí, kteří mají různé zájmy a cíle. Ve
skutečně spravedlivé společnosti nemůže být jedna skupina upřednostňována před
druhou.
Na tomto
místě musíme vyjádřit uznání té části politické reprezentace a radním, kteří se
zasadili za zahájení výstavby autobusových koridorů v našem městě. Když se
v dopravních špičkách auta individuální dopravy jen „šoupou“, autobusy
převážející mnohonásobně více pasažérů kolem nich elegantně projíždějí. Bravo
radní.
Kvalita života
obyvatel a veřejných prostor přátelských k lidem jsou naprosto prioritními hodnotami
a vždy věcí širší diskuse. Posun priorit od automobilů k lidem si žádá
politickou vůli a změnu myšlení managementu radnice. Celý proces má mnoho
postupných kroků, každý z nich ale obsahuje omezení automobilové dopravy a
výzvu k lidem. Je třeba pozvat lidi do města, vytvořit město pro každého,
pro mladé i pro staré. Vytvářet město živé a trvale udržitelné. Prostředí pro
všechny. Nikoliv především pro auta. V základní listině lidských práv je
obsaženo právo lidí na čistý vzduch a zdravé životní prostředí. Žádné podobné
právo automobilům vyhrazeno není.
Za občanské sdružení DOMOVINA
naléháme na zřízení odboru pro pěší a cyklisty na radnici a vypracování
generelu pěší a cyklistické dopravy. Nadále voláme po širší diskusi radnice
s aktivní veřejností, která je připravena pro své město něco udělat. Zcela
v duchu teze „MY UTVÁŘÍME MĚSTA A MĚSTA UTVÁŘEJÍ NÁS.
Amsterdam Holandsko |
Žádné komentáře:
Okomentovat