Naše země, naše pravidla. Jak
příznačné. Prázdná slova.
Co se změnilo po téměř čtvrt
století po sametové revoluci v prostředí, ve kterém žijí, kudy vedou
jejich první ranní kroky a poslední večerní? Kromě zateplení panelových domů
a barevných fasád – pramálo. Vlastně ano. Velká změna nastala v odlivu obchodů
do nových nákupních center na krajích města, kam je nutné dojet autem. Zůstaly
neutěšené objekty bývalých obchodních center socialistického střihu a přibylo mnohonásobně aut.
Stejně neutěšený prostor je mezi
jednotlivými objekty, málo stromů a upravené zeleně, ze země vyrůstají snad jen nově posazené
nevzhledné přístřešky parkovacích stání, ošklivé objekty úložišť popelnic a výměníkových stanic a ..... auta, nic víc než auta.
Fota přinášejí pohled na veřejný
prostor v panelovém sídlišti Máj po vydatné sněhové nadílce. Žije tu
zajisté mnoho „bojeschopných mužů“. Je neuvěřitelné, že nikde není vidět
výsledek prostého „šornování“, odklizení sněhu z parkovacích ploch a
chodníků. Všichni si určitě velmi stěžují na neschopnost města se sněhem rychle něco udělat. Přístup obyvatel
zde ke svému okolí je bez vztahu k němu, bez zájmu o něj, cizí. Možná by
byla cesta, kdyby radnice trvale vyzývala obyvatele sídlišť k debatám. Nabídla jim, tedy obyvatelům jednotlivých vchodů
pozemky kolem jejich bloku do jejich správy, péče. Dokáži si představit, že se najde podstatné
procento lidí, kteří projeví zájem své prostředí krášlit. Ve spolupráci s landscape
architekty, samozřejmě. Vše se dá řešit. Navíc by to velmi posílilo slabou
občanskou aktivitu. Město není problém, ale obrovskou příležitostí. Architekti a
architekti urbanisté se v posledním desetiletí vrací k hodnotám, které
lidé tak rádoby opustili s nástupem automobilismu, totiž k životu ve
městě, využívání kulturních, společenských, pracovních, vzdělávacích, aj.
možností, které město nabízí.
Sídliště ve své podstatě nejsou
špatným řešením. Musí však nabízet svým obyvatelům mnohem víc, než jen
přespávání v bytových jednotkách, život jen před obrazovkou a s obrazovkou. Musí
nabízet zajímavé veřejné prostranství, kde se lidé mají chuť setkávat při
různých aktivitách a příležitostech, při veřejném dění. Už jen tím, že by byla vybudována promyšlená
cyklistická infrastruktura, ubude aut, sídliště ožije lidmi pohybujícími se
jinak než jen převážně auty. Bude proč
zkrášlovat prostředí. O nutnosti
vybudování parkovacích domů nemluvě.
Přivedení tranzitního průtahu do
sousedství sídliště je pro nastartování potřebných změn předem naprosto
eliminační a likvidační. Moderní urbanismus se snaží dopravní průtahy z města
odvést, dopravní tepny zakrýt, prostor využít pro lidi.
Je mnoho věcí k řešení a
vyřešení v našem městě. Bez dialogu veřejnosti mezi volenými zastupiteli a
radními a vzbuzení potřebného zájmu a vztahu obyvatel ke svému městu se změny
nenastartují. Nejde to ovšem bez urbanistů
vizionářů, osvícených radních a alespoň trochu málo filantropních developerů.
Žádné komentáře:
Okomentovat