úterý 29. ledna 2013

Sněhová rapsodie II

Naše země, naše pravidla. Jak příznačné. Prázdná slova. 
Co se změnilo po téměř čtvrt století po sametové revoluci v prostředí, ve kterém žijí, kudy vedou jejich první ranní kroky a poslední večerní? Kromě zateplení panelových domů a barevných fasád – pramálo. Vlastně ano. Velká změna nastala v odlivu obchodů do nových nákupních center na krajích města, kam je nutné dojet autem. Zůstaly neutěšené objekty bývalých obchodních center socialistického střihu a přibylo mnohonásobně aut.
Stejně neutěšený prostor je mezi jednotlivými objekty, málo stromů a upravené zeleně, ze země vyrůstají snad jen nově posazené nevzhledné přístřešky parkovacích stání, ošklivé objekty úložišť popelnic a výměníkových stanic a ..... auta, nic víc než auta.
Fota přinášejí pohled na veřejný prostor v panelovém sídlišti Máj po vydatné sněhové nadílce. Žije tu zajisté mnoho „bojeschopných mužů“. Je neuvěřitelné, že nikde není vidět výsledek prostého „šornování“, odklizení sněhu z parkovacích ploch a chodníků. Všichni si určitě velmi stěžují na neschopnost města  se sněhem rychle něco udělat. Přístup obyvatel zde ke svému okolí je bez vztahu k němu, bez zájmu o něj, cizí. Možná by byla cesta, kdyby radnice trvale vyzývala obyvatele sídlišť k debatám. Nabídla jim, tedy obyvatelům jednotlivých vchodů pozemky kolem jejich bloku do jejich správy, péče.  Dokáži si představit, že se najde podstatné procento lidí, kteří projeví zájem své prostředí krášlit. Ve spolupráci s landscape architekty, samozřejmě. Vše se dá řešit. Navíc by to velmi posílilo slabou občanskou aktivitu. Město není problém, ale obrovskou příležitostí. Architekti a architekti urbanisté se v posledním desetiletí vrací k hodnotám, které lidé tak rádoby opustili s nástupem automobilismu, totiž k životu ve městě, využívání kulturních, společenských, pracovních, vzdělávacích, aj. možností, které město nabízí.  
Sídliště ve své podstatě nejsou špatným řešením. Musí však nabízet svým obyvatelům mnohem víc, než jen přespávání v bytových jednotkách, život jen před obrazovkou a s obrazovkou. Musí nabízet zajímavé veřejné prostranství, kde se lidé mají chuť setkávat při různých aktivitách a příležitostech, při veřejném dění.  Už jen tím, že by byla vybudována promyšlená cyklistická infrastruktura, ubude aut, sídliště ožije lidmi pohybujícími se jinak než jen převážně auty.  Bude proč zkrášlovat prostředí.  O nutnosti vybudování parkovacích domů nemluvě.
Přivedení tranzitního průtahu do sousedství sídliště je pro nastartování potřebných změn předem naprosto eliminační a likvidační. Moderní urbanismus se snaží dopravní průtahy z města odvést, dopravní tepny zakrýt, prostor využít pro lidi.
Je mnoho věcí k řešení a vyřešení v našem městě. Bez dialogu veřejnosti mezi volenými zastupiteli a radními a vzbuzení potřebného zájmu a vztahu obyvatel ke svému městu se změny nenastartují.  Nejde to ovšem bez urbanistů vizionářů, osvícených radních a alespoň trochu málo filantropních developerů.





















Žádné komentáře: