Přednesli jsme za veřejnost na zasedání zastupitelstva města České Budějovice dne 14.2.2013:
Na přechodech nejen přes hlavní tepny městem
si pak během čekání na zelenou společně s velkými cyklisty a chodci dokonale
užijí emisí, zplodin a prachu zvířeného koly aut. A čekání je vydatné. Všude několikanásobně
delší, než činí čekání automobilů na jejich zelenou. A to jsme, prosím, ve
městě, ve kterém jsou, jak známo, ulice, nikoliv silnice a žijeme tu my, lidé.
Automobilisté, uvnitř z pohodlí auta, to
samozřejmě vidí jinak. Většinou coby jednočlenná posádka, jsou netrpěliví, že
museli opět zastavit před přechodem, kde ti venku dýchají velmi špatný vzduch.
Stromy, které by přirozeně mnoho emisí a prachu filtrovaly, většinu ulic
nelemují.
Všímáme si cyklistů. Za svými záležitostmi
jezdí za každého počasí. Dokonce i za vydatného sněžení. Každým rokem cyklistů
znatelně přibývá. Především těch, z mladé generace. Mnoho mladých lidí dnes
po vlastním autu ani netouží. Jsou jiná generace. Mají jiné priority. Auto pro ně není alfou a omegou jejich života,
podpořením jejich významnosti. Mají rádi přirozený pohyb jako součást
každodenního života. Vědí, že na všechno peníze nemají a rychle mít ani
nebudou. Vědí, že cesta po městě na kole je nejrychlejší a nejlevnější. Navíc
jsou uvědomělí a UDRŽITELNOST a MOBILITA pro ně nejsou prázdná slova.
České Budějovice není velkoměsto. Na kole se
dá velmi mnoho v krátkém čase objet a zařídit.
Cyklisté a chodci si zaslouží být konečně
zařazeni do celkového konceptu mobility ve městě. Zaslouží si logické, důstojné,
bezpečné a respektované cesty.
Mladí lidé v našem městě nám na podzim
při VELKÉ ČESKOBUĚJOVICKÉ CYKLOJÍZDĚ jasně demonstrovali, kolik se jich do
provozu nehlučně, bez emisí, přirozeně a elegantně vejde. Jen je třeba, aby pro
ně konečně byl v dopravní infrastruktuře vytvořený důstojný a bezpečný prostor.
20 let se v tomto směru nic neudělalo a začít se mělo již včera.
Nechápeme, proč například na přechodech vedle
zeber pro chodce neexistují pruhy pro cyklisty. Při rozhovoru s policisty
ve městě ani mladí lidé v policejní uniformě nechápou, proč tomu tak není.
V loňském roce se do provozu vrátily
zrekonstruované části ulic. Na cyklisty se opět nemyslelo. A to se již
celosvětově uznává, že cyklistická infrastruktura pro udržitelnou mobilitu ve
městě má neoddiskutovatelnou důležitost a vhodně doplňuje městskou hromadnou
dopravu a individuální automobilovou dopravu.
My obyvatelé města se stále v některých jeho
částech musíme bránit projektům dopravních průtahů pro těžkou nákladní dopravu.
Obyvatelé žádného města, žádné městské části, natož obytných a klidových zón
netouží po hluku, prachu, emisích. Nepřejí si izolovanost svých příbytků od
veřejného prostoru. Nepřejí si izolovanost svých životů. Jsme homo sapiens.
Tvor společenský.
Mobilita ve městě je, samozřejmě velkým úkolem,
a je k neustálému řešení. Je však nutno k ní přistupovat
z pohledu lidí, nikoliv aut. Nelze preferovat jen jeden druh
infrastruktury nad ostatními. Život ve městě vytváříme my lidé, nikoliv auta. Právo
na zdravý vzduch máme my lidé, nikoliv auta.
Za poslední půlstoletí se zbavujeme všech dobrých
urbanistických zásad a budujeme prostředí především pro auta. Lidé musí
ustupovat. Ulice se mění na silnice, chodníky se zužují a prostor na nich
umenšuje dopravními zařízeními a značkami. O vyloučení cyklistů ani nemluvě.
Je třeba se vrátit ke správným zásadám a
hledat dobrá řešení. Jsou již všeobecně známa, v mnohých městech zavedena
a je kde brát dobré příklady.
Proto jsme velmi přivítali projekt vybudování
autobusových koridorů MHD a čekáme na to, jak se tento projekt bude dále rozvíjet,
aby se celé město, všechny jeho části logicky propojily. Čekáme na vize důstojných,
atraktivních autobusových zastávek, na designové autobusy, příjemné pěší
promenády propojující logistická centra.
V daleko větších městech se tento systém
mobility zavedl a zavádí a přispěl tak k oživení městských center a
ozdravení života ve městě. Taková města jsou do budoucna udržitelná a TAKOVÉ si
přejeme to naše.
Čekáme na vize a na řešení se zaměřením na
lidi. Pokud město zaměstnává 20 lidí zabývajících se rozvojem automobilové
dopravy, měl by mít minimálně stejný počet lidí zabývajících se řešeními pro
chodce a cyklisty.
Vedle dobrých řešení je neméně důležitá
osvěta. Na všech úrovních a především u mladé a nejmladší generace počínaje. Je
tolik možností prezentace dobrých příkladů, co do technických možností a
námětů. Je třeba jen začít. Okamžitě a neodkladně.
Žádné komentáře:
Okomentovat