pátek 15. února 2013

S osvětou je třeba začít ihned


Přednesli jsme za veřejnost na zasedání zastupitelstva města České Budějovice dne 14.2.2013:
Všímáme si pohybu lidí po městě a nelze nevidět výrazného množství mladých rodičů s kočárky se svými ratolestmi. Často doprovázeni malými sourozenci těch nejmenších v kočárku. Třeba už na kolečku jako malí cyklisté.
Na přechodech nejen přes hlavní tepny městem si pak během čekání na zelenou společně s velkými cyklisty a chodci dokonale užijí emisí, zplodin a prachu zvířeného koly aut. A čekání je vydatné. Všude několikanásobně delší, než činí čekání automobilů na jejich zelenou. A to jsme, prosím, ve městě, ve kterém jsou, jak známo, ulice, nikoliv silnice a žijeme tu my, lidé.
Automobilisté, uvnitř z pohodlí auta, to samozřejmě vidí jinak. Většinou coby jednočlenná posádka, jsou netrpěliví, že museli opět zastavit před přechodem, kde ti venku dýchají velmi špatný vzduch. Stromy, které by přirozeně mnoho emisí a prachu filtrovaly, většinu ulic nelemují.

Všímáme si cyklistů. Za svými záležitostmi jezdí za každého počasí. Dokonce i za vydatného sněžení. Každým rokem cyklistů znatelně přibývá. Především těch, z mladé generace. Mnoho mladých lidí dnes po vlastním autu ani netouží. Jsou jiná generace. Mají jiné priority.  Auto pro ně není alfou a omegou jejich života, podpořením jejich významnosti. Mají rádi přirozený pohyb jako součást každodenního života. Vědí, že na všechno peníze nemají a rychle mít ani nebudou. Vědí, že cesta po městě na kole je nejrychlejší a nejlevnější. Navíc jsou uvědomělí a UDRŽITELNOST a MOBILITA pro ně nejsou prázdná slova.
České Budějovice není velkoměsto. Na kole se dá velmi mnoho v krátkém čase objet a zařídit.

Cyklisté a chodci si zaslouží být konečně zařazeni do celkového konceptu mobility ve městě. Zaslouží si logické, důstojné, bezpečné a respektované cesty.

Mladí lidé v našem městě nám na podzim při VELKÉ ČESKOBUĚJOVICKÉ CYKLOJÍZDĚ jasně demonstrovali, kolik se jich do provozu nehlučně, bez emisí, přirozeně a elegantně vejde. Jen je třeba, aby pro ně konečně byl v dopravní infrastruktuře vytvořený důstojný a bezpečný prostor. 20 let se v tomto směru nic neudělalo a začít se mělo již včera.

Nechápeme, proč například na přechodech vedle zeber pro chodce neexistují pruhy pro cyklisty. Při rozhovoru s policisty ve městě ani mladí lidé v policejní uniformě nechápou, proč tomu tak není.

V loňském roce se do provozu vrátily zrekonstruované části ulic. Na cyklisty se opět nemyslelo. A to se již celosvětově uznává, že cyklistická infrastruktura pro udržitelnou mobilitu ve městě má neoddiskutovatelnou důležitost a vhodně doplňuje městskou hromadnou dopravu a individuální automobilovou dopravu.

My obyvatelé města se stále v některých jeho částech musíme bránit projektům dopravních průtahů pro těžkou nákladní dopravu. Obyvatelé žádného města, žádné městské části, natož obytných a klidových zón netouží po hluku, prachu, emisích. Nepřejí si izolovanost svých příbytků od veřejného prostoru. Nepřejí si izolovanost svých životů. Jsme homo sapiens. Tvor společenský.

Mobilita ve městě je, samozřejmě velkým úkolem, a je k neustálému řešení. Je však nutno k ní přistupovat z pohledu lidí, nikoliv aut. Nelze preferovat jen jeden druh infrastruktury nad ostatními. Život ve městě vytváříme my lidé, nikoliv auta. Právo na zdravý vzduch máme my lidé, nikoliv auta.
 
Za poslední půlstoletí se zbavujeme všech dobrých urbanistických zásad a budujeme prostředí především pro auta. Lidé musí ustupovat. Ulice se mění na silnice, chodníky se zužují a prostor na nich umenšuje dopravními zařízeními a značkami. O vyloučení cyklistů ani nemluvě.

Je třeba se vrátit ke správným zásadám a hledat dobrá řešení. Jsou již všeobecně známa, v mnohých městech zavedena a je kde brát dobré příklady.

Proto jsme velmi přivítali projekt vybudování autobusových koridorů MHD a čekáme na to, jak se tento projekt bude dále rozvíjet, aby se celé město, všechny jeho části logicky propojily. Čekáme na vize důstojných, atraktivních autobusových zastávek, na designové autobusy, příjemné pěší promenády propojující logistická centra.
V daleko větších městech se tento systém mobility zavedl a zavádí a přispěl tak k oživení městských center a ozdravení života ve městě. Taková města jsou do budoucna udržitelná a TAKOVÉ si přejeme to naše.

Čekáme na vize a na řešení se zaměřením na lidi. Pokud město zaměstnává 20 lidí zabývajících se rozvojem automobilové dopravy, měl by mít minimálně stejný počet lidí zabývajících se řešeními pro chodce a cyklisty.

Vedle dobrých řešení je neméně důležitá osvěta. Na všech úrovních a především u mladé a nejmladší generace počínaje. Je tolik možností prezentace dobrých příkladů, co do technických možností a námětů. Je třeba jen začít. Okamžitě a neodkladně. 




















Žádné komentáře: