pondělí 1. dubna 2013

Proč musely padnout zdravé stromy?




Proč musely u Vltavy padnout naprosto zdravé stromy? Kolik práce nadělaly při filtrování emisí a polétavého prachu způsobeného emisemi z automobilové dopravy na přilehlé velmi frekventované komunikaci Na dlouhé louce!! Sami dřevorubci byli udiveni, proč musí kácet naprosto zdravé stromy. Pařezy po suchých nebo hnilobou napadených stromech vypadají jinak.
Odbor ochrany životního prostředí při Magistrátu města Č.Budějovice poukazuje na alarmující několikanásobně vyšší hodnoty polétavého prachu, na který se váží karcinogenní látky. "Kvalita životního prostředí velmi zajímá mladé lidi a rodiny s dětmi," píší deníky a kladou si otázku: "Co dělá radnice pro to, aby obyvatelé dýchali čistý vzduch?"
Odpověď je jasná: Kácí se zdravé stromy, které jsou přirozeným filtrem emisí, do města se přivádí stále více dopravy a to i tranzitní těžké nákladní dopravy, cyklodopravou ve městě se radnice nezabývá, pouze turistickou cyklistickou. Cestujícím v MHD se pohrdavě říká "sociálky", zastávky MHD a chodníky jsou mnohdy ve velmi hanebném stavu, propagace alternativních druhů dopravy vedle individuální automobilové dopravy se nekoná žádná, neustále se posiluje statut automobilistů, radnice se stále zabývá komunikacemi pro automobilisty. Vytvářením parkovacích míst v centru je pozváním pouze automobilistů k pohybu po městě, cyklisté odvážlivci pak nebezpečně kličkují mezi automobily nebo jsou nuceni použít chodníků, za což  jsou kritizováni. Kritika však nepatří jim, většina z nich nechce porušovat pravidla. Jestliže pro ně není vytvořena žádná infrastruktura, co mají dělat v rámci své bezpečnosti?

Ve městě neexistuje jediná čistě pěší zóna. Automobily mají všude navrch. Parkuje se už i v Háječku, v parku v samém centru. Kvalita vzduchu na frekventovaných komunikacích je pro všechny mimo prostor uvnitř automobilu nedýchatelná, chodci jsou ulic města vytlačováni, cyklisté již byli z infrastruktury vytlačeni zcela.

Hlasy veřejnosti po změně sílí. Setrvávání nositelů politických rozhodnutí na starých stereotypech je zarputilé a nepochopitelné. Moderní urbanismus se ubírá jinými směry. Zásadní pro budoucnost měst je udržitelnosti života v nich. Kvalita životního prostředí a udržitelná mobilita. Město Č.Budějovice se připojilo k projektům, jejichž cílem jsou kombinované druhy dopravy: MHD, cyklodoprava, individuální automobilová doprava.

Situaci lze přirovnat k tvrdohlavému setrvávání na starých technologiích, když nové již dávno pokročily dál a vydaly se jiným směrem. Nekoupíte si přece domů přenosný telefon z devadesátých let minulého století, když vývoj pokročil k iphonůlm a smartphonům.

Veřejnost se diví a přeje si otevřenou diskusi. Radnice spustila internetovou interpelaci. Díky za ni, živou debatu, jakou si veřejnost představuje, a po které volá, však nenahrazuje a nahradit ani nemůže.
Lidé frustrovaní zhoršujícím se městským prostředím, přehlížením  jejich názorů a podnětů, nevyslyšeným přáním diskutovat, ztrácejí o spoluúčast na utváření svého okolí zájem. Nastupuje apatie a lhostejnost. Není to nezájmem lidí o dění, je to výsledkem vyloučenosti ze spolurozhodování a spoluodpovědnosti. Obojí pak vede ke zhoršení ekonomického a sociálního života ve městě. 
Různé iniciativy za živé město České Budějovice městu nabízejí spolupráci. Přijme radnice konečně nabídku veřejnosti, která není lhostejná ke svému městu a nabízí svou energii a pomoc?







Žádné komentáře: