V tisku jihočeského regionu často čteme, že trendem výstavby na jihu Čech je budování bytů s převahou bydlení v rodinných domech v okrajových čtvrtích nebo na vsi. Dobrá zpráva na jedné straně.
Krajské město se ve špičkách potýká s dopravními zácpami především v důsledku individuální automobilové dopravy lidí každodenně pendlujících do zaměstnání. Nedobrá zpráva na druhé straně.
Město je o víkendech a o svátcích (kromě finančně podporovaného Majálesu) opuštěné, procházky prázdnými ulicemi nejsou atraktivní. Zpráva, kterou vedení města chce změnit.
Jak ale, když byla dopravní politika až dosud zaměřena na podporování cest automobilistů. Jak, když se cestujícím MHD v jihočeské metropoli říká „sociálky“ a jsou zesměšňováni a cyklostezky pro cyklisty se až dosud systematicky jako součást městské dopravní infrastruktury neprojektovaly a nerealizovaly? Jak, když se na cyklisty, kteří by na svých každodenních cestách významně pomohli řešit několika málo hodinové zácpy ve městě a město oživili, pohlíží jako na něco co v dopravě obtěžuje.
Nádražní ulice v Českých Budějovicích ( 24 hodin denně takto zaplněná rozhodně není, ani 12, ani 8 či 5 .... pro cyklisty však žádný pruh vyhrazen není) |
Celosvětově se uznává, že bez promyšlené infrastruktury pro účastníky motorové, nemotorové dopravy a MHD a bez zahušťování měst a šetření energií to v budoucnu nepůjde. Dobrý domek v okrajové čtvrti nebo na vsi je vyřčené „A“. Je nutné však uvést i nezbytné „B“. Co vysněné bydlení na okraji města nebo na vsi životu ve městě přináší. Oslava bydlení v okrajové čtvrti nebo v okolní vsi bez uvedení nutnosti nezbytného souběžného řešení kombinované dopravní infrastruktury se tak stává těm z nositelů politických rozhodnutí, kteří již našli odvahu začít řešit udržitelnost města do budoucna ve prospěch nás všech a našich dětí, velkým ztížením v jejich snahách.
Vídeň - prostor před nákupním centrem |
Innsbruck - prostor v centru před obchodním domem |
Je třeba na věci pohlížet z širšího úhlu pohledu, mít neustále na mysli udržitelnou budoucnost města pro další generace, jeho přátelskost vůči jeho obyvatelům. Města, nikoliv především předměstí a periférie, jsou velkou příležitostí. Politikou udržitelné mobility, využitím technologií a chytrých aplikací, vytvářením atraktivního životního prostředí skýtají města, nejen to naše, do budoucna nesmírné možnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat