| Hamburg |
Jaký byl Jan Gehl
v interview na UBM´S future cities?
Jako vždy velmi inspirativní. V jeho
podání je filozofie života ve městech logická, přímočará, srozumitelná,
pozitivní a tak velmi nadějná.
Na dotaz, jak by definoval „LIVABLE
CITY“ Jan Gehl odpovídá: „Město jako je Copenhagen“. A dodává: „Od doby
kdy jsem ukončil studia a věnoval se profesi architekta urbanisty, před 52
roky, každé ráno, když se v Copenhagenu
probudím, vidím, že se něco zlepšilo. Je úžasné žít v takovém městě. Je to díky politice radnice a chování lidí.
Copenhagen je městem, kde se lidem velmi dobře žije, je městem, kde se na světě
nejlépe jezdí na kole. Obě skutečnosti jsou tou nejlepší cestou k udržitelnosti“.
V interview se hovořilo o
dobrých příkladech, o tom, že lidé nejsou hloupí a ujasňují si hodnoty. Přicházejí
na to, že dvě auta jim nepřináší dvojnásobné štěstí, že více aut a více silnic
pro auta a další parkovací plochy problémy neřeší, právě naopak.
Zmíněn byl
NYC, Moskva, Londýn. Všude již přistoupeno k cyklistické dopravě.
Nejrychlejší efekt zaznamenal New York. Díky starostovi Bloombergovi a nejvyšší
dopravní komisařce J.-S.Khan. V NYC lidé daleko rychleji začali používat
bicykly. Proč? Protože město konsekventně začalo budovat cyklistickou
infrastrukturu. V Londýně na projekt přistoupili, mluví o něm, ale konají
málo. Stejně tak v Moskvě. Pro úspěch projektu v NYC bylo rozhodující
ROZHODNUTÍ – ODVAHA – RYCHLOST.
Systém dopravní infrastruktury je
naprosto zásadní. V Copenhagenu při rychlosti 25 km/h na kole projedete
město v hlavních dopravních časech na zelenou vlnu a semafory jsou
nastaveny tak, aby když cyklisté vyjíždí na zelenou, auta vždy měla ještě
červenou. Prodlení činí cyklistické cesty bezpečnými.
Jan Gehl mluví o tom, že bude
muset nastat posun v hodnotách a zcela jistě nastane. Lidé na celém světě
touží být šťastni, žít ve šťastném prostředí, přátelském k jejich životům. Důležité je lidské měřítko. Menší
dimenze, přirozený pohyb, čistý vzduch. Jan Gehl je přesvědčen, že lidstvo
pochopí a budoucnost měst bude pro chodce a cyklisty příznivá, bez nich to
nepůjde.
V Copenhagenu mají cíl: v roce
2025 být městem bez CO2 emisí (carbon free). Určitě bude.
| Hamburg |
V interview samozřejmě zaznělo
daleko více myšlenek, lze se o nich dočíst v knihách Jana Gehla.
Irena Šefčíková
Žádné komentáře:
Okomentovat