středa 14. srpna 2013

Jaké bylo interview s J. Gehlem?


Hamburg


Jaký byl Jan Gehl v interview na UBM´S future cities?

Jako vždy velmi inspirativní. V jeho podání je filozofie života ve městech logická, přímočará, srozumitelná, pozitivní a tak velmi nadějná.
Na dotaz, jak by definoval „LIVABLE CITY“ Jan Gehl odpovídá: „Město jako je Copenhagen“. A dodává: „Od doby kdy jsem ukončil studia a věnoval se profesi architekta urbanisty, před 52 roky, každé ráno, když se v Copenhagenu probudím, vidím, že se něco zlepšilo. Je úžasné žít v takovém městě. Je to díky politice radnice a chování lidí. Copenhagen je městem, kde se lidem velmi dobře žije, je městem, kde se na světě nejlépe jezdí na kole. Obě skutečnosti jsou tou nejlepší cestou k udržitelnosti“.

V interview se hovořilo o dobrých příkladech, o tom, že lidé nejsou hloupí a ujasňují si hodnoty. Přicházejí na to, že dvě auta jim nepřináší dvojnásobné štěstí, že více aut a více silnic pro auta a další parkovací plochy problémy neřeší, právě naopak.

Zmíněn byl NYC, Moskva, Londýn. Všude již přistoupeno k cyklistické dopravě. Nejrychlejší efekt zaznamenal New York. Díky starostovi Bloombergovi a nejvyšší dopravní komisařce J.-S.Khan. V NYC lidé daleko rychleji začali používat bicykly. Proč? Protože město konsekventně začalo budovat cyklistickou infrastrukturu. V Londýně na projekt přistoupili, mluví o něm, ale konají málo. Stejně tak v Moskvě. Pro úspěch projektu v NYC bylo rozhodující ROZHODNUTÍ – ODVAHA – RYCHLOST.

Systém dopravní infrastruktury je naprosto zásadní. V Copenhagenu při rychlosti 25 km/h na kole projedete město v hlavních dopravních časech na zelenou vlnu a semafory jsou nastaveny tak, aby když cyklisté vyjíždí na zelenou, auta vždy měla ještě červenou. Prodlení činí cyklistické cesty bezpečnými.

Jan Gehl mluví o tom, že bude muset nastat posun v hodnotách a zcela jistě nastane. Lidé na celém světě touží být šťastni, žít ve šťastném prostředí, přátelském k jejich životům. Důležité je lidské měřítko. Menší dimenze, přirozený pohyb, čistý vzduch. Jan Gehl je přesvědčen, že lidstvo pochopí a budoucnost měst bude pro chodce a cyklisty příznivá, bez nich to nepůjde.

V Copenhagenu mají cíl: v roce 2025 být městem bez CO2 emisí (carbon free). Určitě bude.

Hamburg


V interview samozřejmě zaznělo daleko více myšlenek, lze se o nich dočíst v knihách Jana Gehla.




Irena Šefčíková

Žádné komentáře: