úterý 1. dubna 2014

Důsledky odlišné filosofie



Snímek ze sídliště v dánské Kodani, kde 40% obyvatel využívá k dopravě ve městě bicykl. Společenský dopad je zjevně obrovský. V důsledku toho, že Dánové zásadně změnili své dopravní chování, že auta nepoužívají za každou cenu, a že díky rozvinuté smíšené dopravní infrastruktuře využívají možnosti jiných dopravních prostředků než jen aut, se i zásadně změnilo prostředí, ve kterém bydlí, žijí. Garáže pro kola pojmou mnohonásobně více  individuálních dopravních prostředků, kterými se obyvatelé Kodaně elegantně, rychle a bezpečně po svém městě pohybují. 


Rychlodráha propojující městskou čtvrť (ze které jsou pořízeny snímky viz výše) s ostatními částmi města. Vlevo podél dráhy je zelené parkoviště pro auta. V moderním městě parkoviště pro automobily nejsou pojímána již jen jako holé betonové či asfaltové plochy, nýbrž prostranství, v němž je zakomponována zeleň, keře, stromy. Poskytují stín, rozbíjejí šeď, filtrují vzduch, činí prostředí přátelským a dokonce i rozlehlá parkoviště mohou být vlídným prostředím.     
Dánská Kodaň 2013.   




Česko: Sídliště po revitalizaci; řešení na několik dalších desetiletí. Stále stejné "kopyto", zaostalé vzory, řešení ustrnulé na představách z počátku druhé poloviny minulého století. Svět jde dál, pokrok se nezastaví. My utváříme prostředí a prostředí utváří nás. Jací jsme a jaké jsou a budou naše děti. Jaké vzory a jaký standard udáváme.......
(Foto: sídliště Máj v Č.Budějovicích, březen 2014). 



Irena Šefčíková



                                                                   

Žádné komentáře: