pondělí 15. září 2014

Město jako místo k životu

Pražská ulice, České Budějovice

Ulice v dánském Copenhagenu

Bez emocí a objektivně náš vzkaz všem, kdo si myslíte, že město má primárně sloužit provozu aut a cyklisté nemají na mnohdy pro ně jediných logických cestách co pohledávat, všem kdo si myslíte, že chodci musí pro plynulost dopravy stále ustupovat nesčetným do cesty jim stavěným překážkám, dýchat vzduch prosycený emisemi a zvířeným prachem, čekat dlouhé minuty na přechodech na zelenou; všem vám, kdo nevíte, že podoba města přátelského k lidem je jiná než současná tvář Českých Budějovic a mnoha dalších měst v Čechách, všem vám doporučujeme: „Navštivte některá z nesčetných evropských měst, kde se radnice společně s odborníky zaměřili na utváření veřejných prostranství a komunikací primárně s ohledem na život lidí v nich, dobře se dívejte a uvědomte si rozdíl. Doporučujeme Graz, Vídeň, Drážďany, Berlín, Lipsko, Mnichov, Freiburg, Augsburg, Regensburg, Lübeck, Besancon, Metz, Copenhagen, Hamburg, Gent, Amsterodam, Venlo atd. atd, což je jen krátký výčet tipů kam zajet pro inspiraci. Nechceme projekty dle starých překonaných modelů a vzorů, řešení odpovídajících chápání funkce měst před půl stoletím. Navrhujte město pro lidi, kompletní ulice se míšenou dopravou pro rovnocenné příležitosti a život lidí v nich. Silnice jen jako obchvat města. Město jako místo k životu, nikoliv jen jako dopravní uzel.
 Mánesova ulice, tranzitní tah, České Budějovice

Strasbourg, Francie



Za spolek Domovina (za živé město)
Irena Šefčíková

Žádné komentáře: