ULICE:
Po 7000 let, od doby, kdy naše města poprvé vznikla, měly ulice jasnou
definici. Byly místem, po kterém se lidé přepravovali a samozřejmě, místem kde
se setkávali, shromažďovali, kde spolu mluvili, prodávali svá zboží, místem kde
si hrály děti. Byly rozšířením našich domovů, našeho obytného prostoru. Byly
přístupné všem. Pravděpodobně nejdemokratičtějším prostorem v historii homo
sapiens.
V současné
době mnoho lidí chápe ulice jako prostor vyhrazený automobilům. Staly se totiž
dvě zásadní věci, které způsobily masivní posun v našem chápání ulice.
Za prvé: Počínaje koncem
devatenáctého století a ve dvacátém století byli inženýři urbanistickými hrdiny
oněch dnů, řešili problémy měst, tak jak vznikaly. A chopili se toho znamenitě.
Když
nastoupily automobily, začali lidé umírat. Nikdo neměl řešení pro bezpečnou
dopravu, a tak se inženýři téměř zoufale začali problémem zabývat. Ve
spolupráci s automobilovým průmyslem, který v tom viděl příležitost. Téměř přes
noc se začalo na ulice pohlížet jako na inženýrské sítě, stejně jako na elektrické,
vodovodní, kanalizační. Jako na problém, který je třeba řešit na základě
matematických vzorců.
Za druhé: automobilovému
průmyslu vyvstal problém prodat své výroky, které lidé nenáviděli. Byla to éra
antiautomobilismu. Auta byla nenáviděna, motoristy bylo pohrdáno. Automobilový
průmysl začal používat techniky a marketingovou politiku a staré dobré způsoby
začaly být terčem výsměchu.
Začala
kampaň, například proti tomu, co se nazývalo Jaywalking, proti neukázněným
chodcům, přecházejícím volně ulici. V americkém slangu byl Jay hanlivý pojem
pro venkovského křupana, přitroublého bulíka, někdo, kdo neví, jak se chovat ve
skvělých velkých městech. Lidé byli vysmíváni
za přecházení ulic uprostřed bloku. Za něco, co bylo 7000 let zvykem. Mládež šířila
letáky, kde lidé byli plísněni za své chování. Všichni, kdo byli proti autům,
byli označeni za zpátečníky, za překážku pokroku. To je velmi efektivní způsob.
Nikdo přeci nechceme být označeni za staromódního a vysmíváni.
A
tak lidé byli donuceni začít používat vymožeností jako přechody pro chodce,
děti soustředěny do prostor nazvaných dětská hřiště.
Na ulici byly najednou
překážkou a skok v myšlení byl dokonán. Došlo k největšímu obratu v chápání
našich měst.
A
tak tu dnes stojíme. Vítejte na konci století rozmachu dopravního inženýrství.
Čím se máme co chlubit? Je toho málo. Stále není vymyšleno, jak učinit dopravu
efektivnější, jak zabránit zácpám, jak zamezit nehodám a smrti na silnicích.
Silnice
proudí městy jako rozběsněné řeky písčitým korytem, způsobují dopravní problémy,
emise, sociální izolaci. Když to vezmeme do důsledku, žijeme ve městech
řízených bizarními a zastaralými matematickými modely a rovnicemi, analýzami,
posudky, různými řešeními.
Někdy
se zdá, jako bychom byli pouze dosazeni do vzorce.
Proč
nelze do městské dopravy zaintegrovat prosté cyklistické pruhy, rozšířit
chodníky nebo vytvořit zóny se sníženou rychlostí aut?
Protože
by to nezapadlo do matematického vzorce v počítači kdesi v projektové
kanceláři. Je tolik skvělých myšlenek, které se zadusí na samém začátku.
A
tak se ptám. Existuje možnost jak se vymanit ze vzorce? Tempo urbanizace je
obrovské jako nikdy předtím. Proto potřebujeme nová řešení a to rychle. Je
opravdu nutné projektovat něco tak lidského a organického jako jsou veřejné
ulice?
Jsme
to my lidé, kdo definujeme svá města. Neměli bychom studovat jejich chování,
jejich strukturu, pohyb v nich, přání a potřeby, abychom je uměli rozvíjet
správným směrem? Když si uvědomíme, že města dobře fungovala sedm tisíc let,
není důvod, proč by tak neměla fungovat nyní a dál.
Když
hledáte nová inovativní řešení pro naše města, ve kterých žijeme, jsou řešením
cyklistická infrastruktura. Cyklistická kultura je řešením pro města po celém
světě. Užasle hledíme na prostotu řešení a jsme frustrování a zaskočení tím,
jak mnoho projektantů nikdy nezkusilo jezdit po městě na kole a projít se pěšky
a pozorovat jeho život. Od stolu vytvářejí počítačové modely, mapy.
Dobře
navržená cyklistická infrastruktura lidi přiláká a přesvědčí, aby ji využívali.
Učiňme kolo nejrychlejším prostředkem pro cestu z A do B a obyvatelé přesednou
na kola, svedeni designem, dobrou a bezpečnou infrastrukturou.
Dobrá
města budoucnosti musí vycházet z pozorování lidského počínání a zásad
dobrého designu. Stejně tak jako z naslouchání názorů a postřehů odborníků z
dané oblasti.
Řeknu
Vám, co je staromódní a co je překážkou pokroku. Je to projektování cest pro
lidi namísto jejich navrhování.
“Města stojí na duševních sloupech. Jsou jako obrovská
zrcadla, odrážejí srdce svých obyvatel.
Jsou-li jejich srdce zatemnělá a ztratila naději,
města pozbydou lesku, slávy”.
Přísloví
staré 900 let. Dnes pravdivější než kdykoliv předtím. Je nejvyšší čas začít
věci dělat jinak. A víme jak. Aby naše města a naše srdce zářila.
Měli
bychom se zamyslet nad naším světonázorem a vrátit jej zpět, kam patří. Zpět do
budoucnosti. Měli bychom po celém světě pozdvihnout a rozvíjet monumety
budoucnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat