Změna v pohledu na řešení dopravy ve městě nemá být útokem na automobilisty
a na automobily jako takové. Auto je velmi užitečná věc. Sám jsme motorista.
Kolik lidí by se však mohlo do svého zaměstnání dopravit jiným způsobem než jen autem? Vždyť kolo dokáže automobil skvěle doplnit. Důkazem toho je mnoho
evropských měst, kde jsou cyklisté spolu s chodci na prvním místě a ostatní
druhy dopravy se jim podřizují. Zcela logicky a samozřejmě, neboť města jsou především
pro lidi a ne pro automobily.
Je třeba postupovat systematicky,
vytvořit dlouhodobý, strategický koncept a naplnit jej. Současná nekoncepčnost
a nesystematičnost vyvolává laxní přístup ze strany úřadů a nevybízí je ke
kreativitě. A to je v současné době doslova mrhání potenciálem, který se tak
velmi nabízí, jen jej uchopit a začít konat.
Fragmenty současných cyklostezek často vedoucích „odnikud nikam“,
cyklostezky zakreslené pouze na mapě, to je rozhodně málo. V letošním roce by měla
být dokončena cyklostezka z Nemanic na Borek, další trasa z Rožnova na Včelnou je ve fázi příprav. Odpovězme si
ale upřímně: jsou tyto stavby důkazem toho, že se pro cyklisty ve městě opravdu
dělá dost? Tvrdím, že nikoliv!
Je mi jasné, že bude zapotřebí politické odvahy k zahájení kroků pro
zavedení cyklistické dopravy i do takových míst jako je Pražská, Husova,
Novohradská nebo Okružní ulice. Nelze přeci zůstat jen u turistických
cyklostezek podél řek a po odbočení z nich se znovu vydat do nerovných podmínek
na cestách s automobily. Je potřeba začít o cyklistice uvažovat nejen jako o
sportu či volnočasové aktivitě. Cyklistům ve městě je třeba nabídnout kvalitní,
bezpečnou a ucelenou síť cyklostezek.
Kolo není druhořadý dopravní
prostředek, něco méně než automobil, motocykl, autobus nebo vlak. Je jednou z
variant. Má mnoho pozitiv: je ekologické, má nízké provozní náklady a umí být
velmi rychlé. Na kole prospíváme sobě i svému městu. Jde zkrátka o to najít
rovnováhu, abychom se ve městě cítili co nejlépe, dýchali čistý vzduch, užívali
si toho dobrého, co člověku město může nabídnout.
V řadě měst se dávno odhodlali
podniknout významný krok a podpořili právě cyklistiku. Radní a zastupitelé
těchto měst také měli strach z toho, jak budou lidé na změnu reagovat.
Především automobilisté. A jaké jsou výsledky? Není znám jediný neúspěch.
Zastavte člověka, který jede do práce na kole, na ulici v Berlíně, Kodani nebo
Amsterdamu, a položte mu otázku, zda by chtěl přesednout z kola zpět do auta.
Nepochopí, proč se jej ptáte, a odpoví vám: „Jasně že ne!“ A pokud se zeptáte
proč, odpoví, že na kole je to prostě nejrychlejší.
Cyklodopravu je třeba chápat jako
budování něčeho velmi užitečného a rentabilního, něčeho co se potvrdí jako
skvělá investice do budoucnosti města. Cyklodoprava hraje důležitou roli při
řešení mobility ve městě. Je to osvědčená a potvrzená forma. Fungující systém!
Jiní to za nás již dávno vymysleli a úspěšně zavedli. Na nás je inspirovat se,
převzít fungující model, maximálně vhodný právě pro naše město ležící v rovině,
kde napojení na již existující turistické cyklocesty může velmi pomoci i
sportovně založeným mimoměstským, kteří v jarních a letních měsících rozhodně
rádi využijí alternativní možnosti.
České Budějovice v roce 2011 podepsaly
„Uherskohradišťskou chartu“, která má za cíl města přátelská k cyklistům. Co se
od té doby zrealizovalo? Jaké je povědomí lidí o této chartě? Jaká je aktivní
cyklopolitika města? Kolik odborníků se jí zabývá?
Jsem optimista a věřím, že byť město
nabralo zpoždění, nakonec se brzy odhodlá záměr realizovat. Chci se dočkat toho, že mé děti budou jednou
jezdit do školy na kole a sami. Po vyhrazených bezpečných cyklopruzích, třeba
právě po Pražské třídě, aniž bych měl strach, že se jim něco stane v kolizi s
automobily. Jsem přesvědčen, že hovořím o blízké budoucnosti. Všichni, kdo
cestujete s otevřenýma očima, mi rozhodně dáte za pravdu. Město, ve kterém se
žije dobře, okamžitě rozpoznáme. Má přátelskou, otevřenou atmosféru, dobře se v
něm pohybuje a žije. A o to nám jde a musí jít.
Berlín-pohoda před budovou Pergamon muzea
Žádné komentáře:
Okomentovat