Konference reSite 2013 zaměřená
na modernizaci metropole, měst, jejímž cílem bylo stát se katalyzátorem a
motorem pro novou generaci myslitelů, urbanistů, tvůrců projektů, nositelů
politických rozhodnutí, veřejnosti.
Nejen zamyšlení nad tím, co je
demokratický rozvoj měst. Jaké jsou možnosti měst a jaké jsou současné trendy vyspělých
společností v pohledu na městský život, kam se rozvoj měst ubírá a kdo
určuje jejich tvář a směr do budoucna. Co je důležité, nutné mít neustále na mysli,
co je pro lidi dobré, co jim neprospívá.
Organizátoři sezvali do Prahy odborníky, urbanisty, landscape architekty, inovátory, myslitele, starosty, novináře, poradce, a zástupce dalších profesí a iniciativ.
Myšlenky a názory na města pro lidi přímočaré, uchopitelné, srozumitelné, logické, ve své podstatě prosté, protože město a veřejný prostor mají lidem sloužit. Města jsou místem pohybu lidí, místem, kde se jejich činnosti vzájemně doplňují, navazují ve vzájemném přesahu.
Konference se konala v době po nedávných katastrofických záplavách v Evropě, kdy byly překonána hladiny stoleté vody. Konala se ve dnech tropických veder, kdy opět padaly rekordy, tentokrát teplotní. Město bylo rozpálené. Kolika místům v Praze chyběl stín stromů a svěží vzduch, ke kterému přispívá listoví stromů a zeleň. Měli pražané všichni nebo ve velké míře přístup k parku do vzdálenosti 10 minut od svého domova, jak jej propagují pokrokoví urbanisté? Jak velmi byl horký vzduch prosycen emisemi z provozu aut a výpary paliv ze zaparkovaných vozidel. Kolik lidí zatoužilo pohybovat se po cestách lemovaných stromy, vrhající stín a osvěžující vzduch?
Přednášející a diskutující se shodovali v jednom: zažíváme klimatické změny. Města a způsob života k nim zřejmě velmi přispívají. V současném lidském počínání bude muset nastat změna. Zřejmě zásadní. Celosvětově se lidé do
roku 2050 přestěhují i do sídel, která v současnosti ještě
vůbec neexistují. Která budou muset být založena. Jakým způsobem se budou dál
rozvíjet současná města a jak se urbanisté a nositelé politických rozhodnutí
postaví k zakládání měst nových je velkou výzvou a velkým úkolem.
Přednášky odborníků a myslitelů jako například Alexandrose Washburna, vedoucího newyorského urbanisty, Enrique Peňalosa, někdejšího starosty města Bogota, Kolumbie, Adriana Benepe, ředitele rozvoje newyorských parků, Winy Masse, rotterdamského urbanisty a dalších byly strhující. Myšlenky jasné a pravdivé, protože všechny vycházely z potřeby mít na mysli lidi, protože urbanisté a designeři myslí na lidi. Co je při plánování důležité je vize a koncept. Jaké město chceme mít, v jakém městě chceme žít.
Město, ve kterém se žije dobře nezranitelnějším z populace, to jest dětem, starým lidem a lidem s postižením, je místem, kde se žije dobře všem.
A navíc: Již žádné hlavní silnice ve městech. NIKDY. Ve městech mají být ulice a pohyb chodců, cyklistů a doprava veřejnými dopravními prostředky mají mít přednost před individuální automobilovou dopravou. Silnice a dopravní průtahy městem všude způsobily jen zhoršení veřejného prostoru. Města a ulice v nich se celá tisíciletí vyvíjela pro život lidí v nich. Pouze poslední desetiletí přinesla dramatickou změnu. Současná degradace veřejného prostoru v důsledku upřednostňování automobilismu bude v budoucnu chápána jako historický omyl stejně jako třeba vypouštění vod z výroby přímo do koryt řek. Naše současné "propadnutí" automobilům bude pro budoucí generace spíše nepochopitelné.
 |
V r.1920 bylo při automobilových nehodách v USA zabito více než 200 tis. lidí (292.131 Američanů padlo na bojištích ve II.sv.válce) |
 |
I přes impozantní dálnice mají všechna americká města každý rok dopravní zácpy. |
 |
Kdo rozhodl, že prostor v ulicích má být přenechán parkujícím autům? |
 |
Když v Bogotě uvažovali, že mají-li se do prostoru umístit autobusy, chodci a široké chodníky s vodními prvky a automobily, nezbylo místo pro ..... automobily. |
 |
Preferenční pruhy pro autobusy v Bogotě. Demokracie v praxi. Autobus převážející sto pasažérů musí mít logicky přednost před sto auty. |
 |
Strhující, charismatický Enrique Peňalosa (vpravo) |
 |
Skvělí organizátoři akce. Martin Barry a Milota Sidorová (vlevo) a jejich tým. DÍKY!!
Irena Šefčíková
|
1 komentář:
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
Připojte se k úspěchu - Spojte se s více než 4 miliony investorů a obchodníků ze 170 zemí
Otevřené obchody na eToro: 227,651,647
Okomentovat