pondělí 17. června 2013

Město ožije




České Budějovice v posledních dvou měsících značně ožily. Především zásluhou chodců a cyklistů. Počet cyklistů oproti minulým rokům výrazně narostl. A to i přes to, že pro ně nejsou v rámci dopravní infrastruktury vytvořeny bezpečné cesty.
Uchopíme-li tento fakt a začneme-li na jejich začlenění do městské dopravní infrastruktury neprodleně pracovat, pak je to dobrá zpráva pro blízkou i vzdálenější budoucnost našeho města.
Způsobů jak okamžitě začít konat je řada. Zakreslení pruhů do stávajících komunikací. Vymezení prostoru širších chodníků zvlášť pro chodce a cyklisty. Okamžitá a průběžná integrace cest pro cyklisty do projektů komunikací. Zřizování kolostavů a výzva směrem k subjektům, aby se spolu s vedením města do strategie zapojily. Zapojení policie a technologií k zabezpečení proti krádežím kol. Důsledně dbát na dodržování omezené rychlosti ve městě. Výzva směrem k lidem, aby volili i jinou formu dopravy než jen individuální, automobily. Všichni kdo ve městě mohou přesednout z auta na kolo a chtějí tak učinit, uvolní místo těm, pro koho je doprava autem nezbytností. V žádném případě nejde o tažení proti automobilistům, jde o prosté přizvání cyklistů k účasti v dopravním provozu. Stačí ustanovit tým, který se bude problematikou zabývat, stanovit postup a cíl a výrazná změna k lepšímu v městské dopravě velmi brzy nastane.
Cyklisté pak budou mít souvislé a bezpečné cesty. Automobilisté ocení redukovaný počet účastníků individuální automobilové dopravy. Naše děti budou moci dýchat vzduch zbavený částí emisí nevytvořených auty, která nevyjedou. Společenský život ve městě se posílí. Je to všeobecně uznávaná pravda.
Lidé na kole a chodci se potkávají.  Lidé v automobilech se jen míjejí. Když se lidé budou potkávat, bude se více dít. A kde s něco děje, tam se lidé zastavují. A když se zastaví a podívaná bude zajímavá, posadí se, zapojí se, objednají si, koupí. A co je hlavní: přijdou znovu, protože, kde je lidem dobře, tam se rádi vracejí. Město ožije.
Není pravdou, že omezení individuální automobilové dopravy ve městě ubere obchodníkům na zákaznících. Opak je pravdou a nesčetněkrát potvrzenou. Obchodníci na Times square v New Yorku měli stejné obavy. A ty se ani v nejmenším nenaplnily. Naopak, zklidněním dopravního provozu v centru NY se obchodníkům násobně zvedly tržby.  Protože lidé, kteří se tempem chodců a cyklistů pohybují kolem obchodů se spíše zastaví, protože je zaujme vystavená nabídka. V autě ji jen minou a než zaparkují, návštěvu obchodu si často rozmyslí.  Urbanisté se obecně shodují na jednom: Když šlo zklidnění dopravy realizovat na Times square, jde to všude na světě.
Za současné situace a zájmu lidí, pohybovat se po městě na kole máme jedinečnou šanci uchopit tuto příležitost a pro zdravou a udržitelnou budoucnost našeho města začít reálně konat. Zvláště nyní, kdy sama vláda vydala prohlášení s výzvou ke směřování dopravy ve městech směrem k posílení podílu účasti cyklistů.
Občanské iniciativy ve městě jsou připraveny vedení města při terénní práci a šíření osvěty mezi lidmi a především mládeží a dětmi pomoci. Nabízejí spolupráci. Společně dokážeme vytvořit pro nás a naše děti zdravé a udržitelné životní prostředí. SPOLEČNĚ TO DOKÁŽEME.

















Irena Šefčíková

1 komentář:

Blogger řekl(a)...

Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

Obchod odkudkoli Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

227,651,647 - Otevřené obchody na eToro