České Budějovice v posledních dvou
měsících značně ožily. Především zásluhou chodců a cyklistů. Počet cyklistů
oproti minulým rokům výrazně narostl. A to i přes to, že pro ně nejsou
v rámci dopravní infrastruktury vytvořeny bezpečné cesty.
Uchopíme-li tento fakt a začneme-li na jejich
začlenění do městské dopravní infrastruktury neprodleně pracovat, pak je to
dobrá zpráva pro blízkou i vzdálenější budoucnost našeho města.
Způsobů jak okamžitě začít konat je řada.
Zakreslení pruhů do stávajících komunikací. Vymezení prostoru širších chodníků
zvlášť pro chodce a cyklisty. Okamžitá a průběžná integrace cest pro cyklisty
do projektů komunikací. Zřizování kolostavů a výzva směrem k subjektům, aby se
spolu s vedením města do strategie zapojily. Zapojení policie a
technologií k zabezpečení proti krádežím kol. Důsledně dbát na dodržování
omezené rychlosti ve městě. Výzva směrem k lidem, aby volili i jinou formu
dopravy než jen individuální, automobily. Všichni kdo ve městě mohou přesednout
z auta na kolo a chtějí tak učinit, uvolní místo těm, pro koho je doprava
autem nezbytností. V žádném případě nejde o tažení proti automobilistům,
jde o prosté přizvání cyklistů k účasti v dopravním provozu. Stačí
ustanovit tým, který se bude problematikou zabývat, stanovit postup a cíl a
výrazná změna k lepšímu v městské dopravě velmi brzy nastane.
Cyklisté pak budou mít souvislé a bezpečné
cesty. Automobilisté ocení redukovaný počet účastníků individuální automobilové
dopravy. Naše děti budou moci dýchat vzduch zbavený částí emisí nevytvořených
auty, která nevyjedou. Společenský život ve městě se posílí. Je to všeobecně
uznávaná pravda.
Lidé na kole a chodci se potkávají. Lidé v automobilech se jen míjejí. Když
se lidé budou potkávat, bude se více dít. A kde s něco děje, tam se lidé
zastavují. A když se zastaví a podívaná bude zajímavá, posadí se, zapojí se,
objednají si, koupí. A co je hlavní: přijdou znovu, protože, kde je lidem
dobře, tam se rádi vracejí. Město ožije.
Není pravdou, že omezení individuální automobilové
dopravy ve městě ubere obchodníkům na zákaznících. Opak je pravdou a
nesčetněkrát potvrzenou. Obchodníci na Times square v New Yorku měli
stejné obavy. A ty se ani v nejmenším nenaplnily. Naopak, zklidněním
dopravního provozu v centru NY se obchodníkům násobně zvedly tržby. Protože lidé, kteří se tempem chodců a
cyklistů pohybují kolem obchodů se spíše zastaví, protože je zaujme vystavená
nabídka. V autě ji jen minou a než zaparkují, návštěvu obchodu si často
rozmyslí. Urbanisté se obecně shodují na
jednom: Když šlo zklidnění dopravy realizovat na Times square, jde to všude na
světě.
Za současné situace a zájmu lidí, pohybovat
se po městě na kole máme jedinečnou šanci uchopit tuto příležitost a pro
zdravou a udržitelnou budoucnost našeho města začít reálně konat. Zvláště nyní,
kdy sama vláda vydala prohlášení s výzvou ke směřování dopravy ve městech
směrem k posílení podílu účasti cyklistů.
Občanské iniciativy ve městě jsou připraveny
vedení města při terénní práci a šíření osvěty mezi lidmi a především mládeží a
dětmi pomoci. Nabízejí spolupráci. Společně dokážeme vytvořit pro nás a naše
děti zdravé a udržitelné životní prostředí. SPOLEČNĚ TO DOKÁŽEME.
Irena Šefčíková
1 komentář:
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
Obchod odkudkoli Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu
227,651,647 - Otevřené obchody na eToro
Okomentovat