pátek 12. července 2013

Díky cyklistům Copenhagen dopravní zácpy nezná


Copenhagen, dánská Kodaň, pátek, 8 hodin ráno, všední den. Lidé míří do zaměstnání, děti do škol, většina lidí za svými povinnostmi. Obyvatelé téměř dvoumilionového širšího metropolitního území na severu Evropy jsou s novým ránem všichni v pohybu. Tedy lze mluvit o ranní dopravní špičce. Přesto je město autem plynule průjezdné, u semaforů se účastníci dopravy prostřídají vždy na jeden světelný takt, déle se nestojí. Vše v naprostém souladu, dokonale zesynchronizováno.  



V prosté harmonii vedle sebe ve vyhrazených pruzích proudí chodci, cyklisté, autobusy a auta, postupuje se svěžím tempem, vzduch nezamořený exhaláty z přemíry aut, která se v královské Kodani nekoná, žádná přemíra aut není. Auta se prostě dopravy účastní, nejsou však převážnými dopravními prostředky.



Dopravní zácpy tedy ani náhodou nejsou žádné, vzduch svěží v důsledku zaintegrované cyklodopravy a díky skvěle fungující hromadné dopravě a dále pro množství stromů, které ve stromořadí lemují ulice, kde je to jen trochu možné, patrná je masivní výsadba se zavlažováním kořenů stromů, aby stromy rychleji zmohutněly a jejich listí, přirozený filtr emisí, se co nejrychleji přidalo k filtraci vzduchu v metropoli.



Plochy areálů bývalých přístavišť a překladních stanic jsou přetvářeny na sídliště a související veřejné prostory, aby mohly být využívány obyvateli sídliště a města a turisty, aby lidé měli přístup k vodě, protože voda má magickou sílu, břehy a prostor kolem vody jsou od nepaměti přitažlivé, lidé je vyhledávají. 


Urbanisté to vědí a trendem již nejméně poslední desetiletí je vrátit lidem přístup do těchto míst, vytvořit pro ně atraktivní veřejný prostor, díky němuž město získává pro lidi novou dimenzi. Lidé ve městě rádi pobývají. Nemají již důvod z něj prchat a hledat příjemná prostředí jinde mimo město.



Copenhagen tak zažívá masivní výstavbu. Vznikají celé nové čtvrti. A začíná se od budování dopravní infrastruktury. Nové trasy metra, nové cyklocesty, nové ulice. Cyklocesty (bicycle lanes) a cesty pro automobily na mnohých místech vedle sebe zabírají již téměř stejně velkou plochu.



Při realizaci projektů nových čtvrtí musí být nejdříve vyřešen dopravní koncept, teprve  se do území "vpustí" investoři. Existují projekty zástavby celých území s výhledem do roku 2050 na příklad s tím, že dopravní systém musí být realizován již do roku 2019.
















Posezení na břehu bývalého přístaviště je zkrátka příležitostí pro všechny. 
Zažít Copenhagen sice jako návštěvník, na vypůjčeném či vlastním bicyklu, s mapou v ruce a dobrým orientačním smyslem, je téměř jako být "domácí" a zažít město plně, téměř jako místní, je rychle možné. 
Pohybovat se po Kodani na kole i jinak je snadné, elegantní, svižné a příjemné. 


Copenhagen a jeho dopravní řešení jsou modelové. Je to místo, kde je brát inspiraci, kde se lze mnohému přiučit. Je nepochopitelné a neuvěřitelné, že se stále přetřásá téma dopravních zácp ve městech, když fungující řešení již existují a jsou na dosah. Věříme, že i pro naše město  jsou skutečně již na dosah. Tedy alespoň začátek cesty k nim. 


Irena Šefčíková
OS Domovina













Žádné komentáře: