Aneb, přednesli jsme našim radním a zastupitelům:
Dámy a pánové,
na
úvod klademe všem otázku: v jakém městě si přejeme, aby vyrůstaly a žily naše
děti, aby byly šťastny. Přejeme si město živé a bezpečné, či město přeplněné dopravou
a plné nevšímavých lidí?
Starostové
měst Copenhagen, Freiburg, Gent, Dresden a další města, kancléřka Merkelová se
shodují: řešení dopravy ve městech založená na podpoře individuální
automobilové dopravy je VYBĚHLÝ model 60. a 70. let minulého století. Moderní
urbanisté, projektanti, designéři, dopravní inženýři, osvícení politici a
moderně smýšlející lidé vědí, že udržitelnost měst spočívá v jejich
přátelskosti vůči jejich obyvatelům. V dopravních řešeních založených na
systému smíšené dopravy, v narůstající důležitosti hromadné městské dopravy,
cyklodopravy, rozšiřování pěších zón a v podpoře aktivit v centrech měst a
centrech městských čtvrtí. Moderní urbanismus nemá nejmenších pochybností o
důležitosti zeleně ve městech, o nesmírném významu vzrostlých stromů, o významu
parků, o nutnosti omezování rychlosti, nutnosti vyloučení dopravních průtahů
městem. Již nikdy žádné tangenty a magistrály městem. Mají jasno o
přitažlivosti břehů řek, jezer a jiných vodních toků. Jejich břehy by měly
patřit a sloužit všem. Budování silnic kolem břehů má již dávno STOP ve
vyspělém světě. Nejatraktivnější místa mají být lidem přístupná. Městem by se
měl táhnout centrální park, centrální cyklotrasa s logickým napojením
jednotlivých zón a čtvrtí. Město má být pulzující, přátelské, příjemné,
atraktivní místo k životu, k setkávání lidí na veřejných
prostranstvích. Důležitost chodníků je přitom zcela zásadní. Moderní urbanismus
klade důraz na jejich rozšiřování. Na pohyb lidí po městě pěšky, hromadnou,
nemotorovou a motorovou dopravou. Město v pojetí moderního urbanismu se
zaměřuje na lidi.
Přejeme
si nemožné, když si přejeme město moderní? Město, které je k nám
přátelské? Město plné života a nikoliv v denních špičkách přeplněné auty,
v nichž sedí převážně jediný netrpělivý pasažér, vzduch prosycený emisemi
a prachem, aby v ostatním čase byly ulice a veřejné prostory liduprázdné, zeleň
neudržovaná, trávníky rozježděné? Parkoviště po celém městě a volný průjezd
jeho centrem je zastaralý model. Vytlačování chodců na úzké chodníky
s překážkami v cestě je ponižující. Neexistence systému cest pro
cyklisty je znakem, že jsme zaspali dobu. Neustálé přemýšlení, jak přivést více
automobilů do centra města budováním parkovacích zařízení již dávno není
moderní.
Moderní
města parkování v centru omezují a parkovací místa v tichosti ubírají.
Vrací tak městským centrům život.
Řešení
dopravní politiky bez jasné vize, jak má město vypadat za 10, 15, 20 let vede
jen ke krátkodobým nekoncepčním řešením. Urbanisté mají jasno: jak chcete
budovat dopravní systém, když není definovaný ucelený koncept města. Jsou
města, jako je například francouzský Metz, kde dopravní infrastrukturu postupně
přebudovávají na systém pro nové tisíciletí.
Belgický Gent, k jehož modelu se naše město hlásí, zakládá dopravní řešení na smíšené dopravě. Dánská Kodaň je pak úžasným výsledkem snah o město bez emisí. Jsme zděšeni zpátečnickými, staromódními názory zástupců politických stran. V červnu byl částí radních zamítnut projekt další etapy v budování preferenčních pruhů MHD. Jsme ohromeni návratem k zastaralým dopravním modelům.
Belgický Gent, k jehož modelu se naše město hlásí, zakládá dopravní řešení na smíšené dopravě. Dánská Kodaň je pak úžasným výsledkem snah o město bez emisí. Jsme zděšeni zpátečnickými, staromódními názory zástupců politických stran. V červnu byl částí radních zamítnut projekt další etapy v budování preferenčních pruhů MHD. Jsme ohromeni návratem k zastaralým dopravním modelům.
Rozhodnutí
vydat se cestou moderních urbanistických vzorů je logické a jedině správné. České
Budějovice svou polohou na soutoku řek mají veškeré atributy stát se městem
moderním. Začít budovat příkladné, modelové město je představa velmi vzrušující.
My obyvatelé města máme vizi. Vizi reálnou, protože jinde, je již skutečností a
výborně funguje. PROČ tedy setrvávat na vyběhlých modelech? Žádáme příliš, když
si přejeme žít v moderním městě? Určitě NIKOLIV.
Irena Šefčíková
Foto: autorka
Žádné komentáře:
Okomentovat