čtvrtek 12. září 2013

Přejeme si žít v moderním městě

Aneb, přednesli jsme našim radním a zastupitelům:

Dámy a pánové, 

na úvod klademe všem otázku: v jakém městě si přejeme, aby vyrůstaly a žily naše děti, aby byly šťastny. Přejeme si město živé a bezpečné, či město přeplněné dopravou a plné nevšímavých lidí?


Starostové měst Copenhagen, Freiburg, Gent, Dresden a další města, kancléřka Merkelová se shodují: řešení dopravy ve městech založená na podpoře individuální automobilové dopravy je VYBĚHLÝ model 60. a 70. let minulého století. Moderní urbanisté, projektanti, designéři, dopravní inženýři, osvícení politici a moderně smýšlející lidé vědí, že udržitelnost měst spočívá v jejich přátelskosti vůči jejich obyvatelům. V dopravních řešeních založených na systému smíšené dopravy, v narůstající důležitosti hromadné městské dopravy, cyklodopravy, rozšiřování pěších zón a v podpoře aktivit v centrech měst a centrech městských čtvrtí. Moderní urbanismus nemá nejmenších pochybností o důležitosti zeleně ve městech, o nesmírném významu vzrostlých stromů, o významu parků, o nutnosti omezování rychlosti, nutnosti vyloučení dopravních průtahů městem. Již nikdy žádné tangenty a magistrály městem. Mají jasno o přitažlivosti břehů řek, jezer a jiných vodních toků. Jejich břehy by měly patřit a sloužit všem. Budování silnic kolem břehů má již dávno STOP ve vyspělém světě. Nejatraktivnější místa mají být lidem přístupná. Městem by se měl táhnout centrální park, centrální cyklotrasa s logickým napojením jednotlivých zón a čtvrtí. Město má být pulzující, přátelské, příjemné, atraktivní místo k životu, k setkávání lidí na veřejných prostranstvích. Důležitost chodníků je přitom zcela zásadní. Moderní urbanismus klade důraz na jejich rozšiřování. Na pohyb lidí po městě pěšky, hromadnou, nemotorovou a motorovou dopravou. Město v pojetí moderního urbanismu se zaměřuje na lidi.



Přejeme si nemožné, když si přejeme město moderní? Město, které je k nám přátelské? Město plné života a nikoliv v denních špičkách přeplněné auty, v nichž sedí převážně jediný netrpělivý pasažér, vzduch prosycený emisemi a prachem, aby v ostatním čase byly ulice a veřejné prostory liduprázdné, zeleň neudržovaná, trávníky rozježděné? Parkoviště po celém městě a volný průjezd jeho centrem je zastaralý model. Vytlačování chodců na úzké chodníky s překážkami v cestě je ponižující. Neexistence systému cest pro cyklisty je znakem, že jsme zaspali dobu. Neustálé přemýšlení, jak přivést více automobilů do centra města budováním parkovacích zařízení již dávno není moderní.
Moderní města parkování v centru omezují a parkovací místa v tichosti ubírají. Vrací tak městským centrům život.




Řešení dopravní politiky bez jasné vize, jak má město vypadat za 10, 15, 20 let vede jen ke krátkodobým nekoncepčním řešením. Urbanisté mají jasno: jak chcete budovat dopravní systém, když není definovaný ucelený koncept města. Jsou města, jako je například francouzský Metz, kde dopravní infrastrukturu postupně přebudovávají na systém pro nové tisíciletí.


Belgický Gent, k jehož modelu se naše město hlásí, zakládá dopravní řešení na smíšené dopravě. Dánská Kodaň je pak úžasným výsledkem snah o město bez emisí. Jsme zděšeni zpátečnickými, staromódními názory zástupců politických stran. V červnu byl částí radních zamítnut projekt další etapy v budování preferenčních pruhů MHD. Jsme ohromeni návratem k zastaralým dopravním modelům.

Rozhodnutí vydat se cestou moderních urbanistických vzorů je logické a jedině správné. České Budějovice svou polohou na soutoku řek mají veškeré atributy stát se městem moderním. Začít budovat příkladné, modelové město je představa velmi vzrušující. My obyvatelé města máme vizi. Vizi reálnou, protože jinde, je již skutečností a výborně funguje. PROČ tedy setrvávat na vyběhlých modelech? Žádáme příliš, když si přejeme žít v moderním městě? Určitě NIKOLIV.










Irena Šefčíková 
Foto: autorka 



Žádné komentáře: