čtvrtek 6. března 2014

Masivní comeback bicyklů

Friedrichshafen u Bodamského jezera, DE: veletrh jízdních kol, září 2013 (Internationale Fahrradmesse). Parkoviště bicyklů před veletržní halou. Parkoviště aut bylo na opačné straně. Comeback jízdních kol je nezpochybnitelný. 

Je zvláštní sledovat, jak po celém světě v posledních letech významně narostl zájem o bicykl coby dopravní prostředek. Klopýtáme temnou a hustou přetechnizovanou džunglí a hledáme řešení pro městkou dopravu. Jedno řešení již dávno existuje. Je zásadní, na dosah a známé již 125 let. Cyklodoprava.
 
Dánská Kodaň

Zatímco některá města na vrcholu automobilové kultury zcela nevypustila z úvah myšlenku začlenění bicyklů mezi dopravní prostředky, mnohá města se kol ochotně vzdala.

Holandsko a Dánsko jsou země, které na konci 70 let minulého století nastartovaly obnovu cyklistické infrastruktury. Svět v tu dobu o jejich řešení zájem nejevil. Ani po několik dalších desetiletí. A Holanďané a Dánové se potichu věnovali své práci, až nakonec dosáhli působivého výsledku. Obrovských společenských a dopravních výhod.

Kodaň

Dnes jsou obě země světu vzorem a svět se od nich má co učit a učí. Dánské hlavní město Kodaň bude v roce 2025 carbon free (uhlíkově neutrální). Díky dopravním řešením, díky účinným a šetrným technologiím, díky výsadbě stromů a péči o ně. Díky vizím o městě (městech) pro lidi a jejich cílevědomému naplňování.




Vývoj a výroba jízdních kol pokračuje. Zájemců o tento produkt je nesčetně a neustále narůstá. Nutně se rozšiřuje a bude muset rozšiřovat i síť cest pro cyklodopravu. Cyklistická infrastruktura. Vyspělá města cyklodopravu do uceleného urbánního systému začleňují a získávají obrovský náskok.


Irena Šefčíková

Žádné komentáře: