Je zvláštní sledovat, jak po
celém světě v posledních letech významně narostl zájem o bicykl coby
dopravní prostředek. Klopýtáme temnou a hustou přetechnizovanou džunglí a
hledáme řešení pro městkou dopravu. Jedno řešení již dávno existuje. Je zásadní,
na dosah a známé již 125 let. Cyklodoprava.
Zatímco některá města na vrcholu
automobilové kultury zcela nevypustila z úvah myšlenku začlenění bicyklů
mezi dopravní prostředky, mnohá města se kol ochotně vzdala.
Holandsko a Dánsko jsou země,
které na konci 70 let minulého století nastartovaly obnovu cyklistické
infrastruktury. Svět v tu dobu o jejich řešení zájem nejevil. Ani po
několik dalších desetiletí. A Holanďané a Dánové se potichu věnovali své práci,
až nakonec dosáhli působivého výsledku. Obrovských společenských a dopravních výhod.
Kodaň |
Dnes jsou obě země světu vzorem a svět se od nich má co učit a učí.
Dánské hlavní město Kodaň bude v roce 2025 carbon free (uhlíkově neutrální).
Díky dopravním řešením, díky účinným a šetrným technologiím, díky výsadbě stromů a péči o ně. Díky vizím o městě (městech) pro lidi a jejich cílevědomému naplňování.
Vývoj a výroba jízdních kol
pokračuje. Zájemců o tento produkt je nesčetně a neustále narůstá. Nutně se
rozšiřuje a bude muset rozšiřovat i síť cest pro cyklodopravu. Cyklistická
infrastruktura. Vyspělá města cyklodopravu do uceleného urbánního systému začleňují
a získávají obrovský náskok.
Irena Šefčíková
Žádné komentáře:
Okomentovat