pátek 29. srpna 2014

Živá ulice, jen jednou za rok?



České Budějovice, Krajinská ulice, den před Krajinským korzem. Díry v asfaltovém povrchu po vyspravení.
Krajinské korzo:

Podoba, kterou by Krajinská ulice v podstatě mohla mít okamžitě, každý den. Masné krámy by ožily i zvenku a věříme, že se obchodní aktivity rychlým tempem  "nabalí". Příklady (a dobrý byznys) táhnou.



"Krajinské korzo". V ulici v každodenním životě vyhrazené především autům se život odvíjí dle jejího určení . Tedy spíše příliš neodvíjí, neb vozovka musí zůstat volná pro dopravu.


Akce Město lidem, lidé městu na dva dny zde provoz pro auta uzavřela, prostranství vyčlenila chodcům. Doprovodné hudební a divadelní události, stánky a koberce z umělého a živého trávníku pro dětské aktivity vdechly ulici jinou podobu.

Příjemná a demonstrativní událost, která ukázala, jak jinak nudnému prostranství dodat barvy a aktivity. Bohužel však jen tuze krátce a za značné finanční prostředky. 
My si však přejeme řadu ulic bez aut či s jejich omezením denně! Pěší zóny a drobné atrakce, přirozený chod věcí, bez taktovky organizátorů, život, jak je lidé žijí. 
Akce na podporu veřejného prostoru, který by měl   pulzovat životem přirozeně a sám od sebe, konaná jednou v roce s návratem do starého fádního stereotypu, je sice skvělá, ale zdaleka nestačí. Chceme více. Chceme město živé celý rok. A máme na to plné právo. Máme právo žádat od politiků utváření veřejných prostranství s ohledem na lidi, nikoliv především na auta.
Čekali bychom po ukončení Krajinského korza minimálně pokus o (třeba jen) dočasné  omezení dopravy a umožnění obchodníkům rozvinout se do ulice a oživit ji svými činnostmi a službami. Čekali bychom zkvalitnění povrchů a možnost provádět street performance vlastně kdykoliv. 

„Do tří let je možné provést změny k lepšímu v každém městě na světě, bez ohledu na jeho velikost“, Jaime Lerner, architekt urbanista.
Do tří let (a dříve) lze postavit velkou továrnu, obří obchodní dům, olympijský stadión, do roka supermarkety, rozsáhlá parkoviště, natož pak změnit dopravní řešení v jedné krátké ulici, která si o podobu pěší zóny přímo říká. Dočkáme se konečně potřebných politických rozhodnutí nebo je nutné opět čekat další rok na oživení za milión. 



Každodenní realita v ulicích jinde v Evropě. Jiná dopravní politika. Značky pro zákaz/omezení vjezdu do vybraných ulic. S výjimkou cyklistů. A samozřejmě lepší povrchy! Život se do takových míst, navíc v centru města, vrací samovolně a přirozeně. Jsme přesvědčeni, že i u nás to jde a rychle.

Tübingen, Německo























Besancon, Francie










Irena Šefčíková


Žádné komentáře: