| Copenhagen |
Je zajímavé sledovat, jak zájem o
jízdní kolo coby dopravní prostředek po celém světě v posledních letech
přímo explodoval. Proplétáme se hustou přetechnizovanou džunglí, hledáme řešení pro individuální dopravu
v našich městech. Jedna z hlavních odpovědí nás přitom doprovází již
téměř 130 let. Zatímco mnohá města s nástupem automobilové kultury zcela nevypustila
ze zřetele bicykl coby dopravní prostředek, hodně měst ochotně zapomnělo. Byly to evropské země Holandsko a Dánsko,
které již v sedmdesátých letech minulého století začaly pomalu ale jistě
obnovovat existující cyklistické cesty a budovat k nim novou
cykloinfrastrukturu. V té době za nimi pro inspiraci nikdo nechodil. Dlouhých třicet let.
Dánové a Holanďané v klidu a tiše pokračovali ve své práci. Ano,
dopouštěli se při ní chyb, ale napravili je a nakonec vyvinuli efektní a účinný
systém. Svět nyní klepe na jejich dveře a přichází si pro inspiraci. Do obou
zemí. Přichází pro radu, jak plánovat městskou cykloinfrastrukturu. Připraven převzít
úžasný, přirozený a společensky přínosný systém přinášející dopravě velké
výhody. Připraven investovat do cykloinfrastruktury a zavádět ve svých městech
řešení, která z nich učiní people-friendly cities.
Mikael Colville-Andersen
Ředitel společnosti Copenhagenize
Design Co.
Copenhagen, Dánsko
| Amsterdam |
A my českobudějovičtí, se po
mnoha letech snah a úsilí o vykročení směrem, kterým se moderní svět již dávno ubírá,
stále nemůžeme u politiků, kteří chtějí město „kormidlovat“ dovolat vyslyšení,
že je naším přáním žít ve městě k nám přátelském a dýchat čistý vzduch.
| Delft, Holandsko, 96 tis. obyvatel, náměstí bez automobilové dopravy
Snímky z českobudějovických ulic. To velké množství aut v nich není neustále. Převážný čas zažívají opačný extrém - jsou prázdné.
|
Irena Šefčíková
Žádné komentáře:
Okomentovat