pondělí 6. října 2014

Exploze bicyklů

Copenhagen
Je zajímavé sledovat, jak zájem o jízdní kolo coby dopravní prostředek po celém světě v posledních letech přímo explodoval.  Proplétáme se hustou přetechnizovanou džunglí, hledáme řešení pro individuální dopravu v našich městech. Jedna z hlavních odpovědí nás přitom doprovází již téměř 130 let. Zatímco mnohá města s nástupem automobilové kultury zcela nevypustila ze zřetele bicykl coby dopravní prostředek, hodně měst ochotně zapomnělo.  Byly to evropské země Holandsko a Dánsko, které již v sedmdesátých letech minulého století začaly pomalu ale jistě obnovovat existující cyklistické cesty a budovat k nim novou cykloinfrastrukturu. V té době za nimi pro inspiraci nikdo nechodil. Dlouhých třicet let.
Dánové a Holanďané v klidu a tiše pokračovali ve své práci. Ano, dopouštěli se při ní chyb, ale napravili je a nakonec vyvinuli efektní a účinný systém. Svět nyní klepe na jejich dveře a přichází si pro inspiraci. Do obou zemí. Přichází pro radu, jak plánovat městskou cykloinfrastrukturu. Připraven převzít úžasný, přirozený a společensky přínosný systém přinášející dopravě velké výhody. Připraven investovat do cykloinfrastruktury a zavádět ve svých městech řešení, která z nich učiní people-friendly cities.
Mikael Colville-Andersen
Ředitel společnosti Copenhagenize Design Co.
Copenhagen, Dánsko

Amsterdam
A my českobudějovičtí, se po mnoha letech snah a úsilí o vykročení směrem, kterým se moderní svět již dávno ubírá, stále nemůžeme u politiků, kteří chtějí město „kormidlovat“ dovolat vyslyšení, že je naším přáním žít ve městě k nám přátelském a dýchat čistý vzduch.  

Delft, Holandsko, 96 tis. obyvatel, náměstí bez automobilové dopravy
Snímky z českobudějovických ulic. To velké množství aut v nich není neustále. Převážný čas zažívají opačný extrém - jsou prázdné.










Irena Šefčíková




Žádné komentáře: