čtvrtek 26. února 2015

Chodci a cyklisté, vzhůru jen vzhůru!

Lávky pro pěší a cyklisty v Českých Budějovicích. Většina jich znamená pro jejich uživatele nejprve cestu vzhůru, do kopce, pak někdy i strmě dolů. A i když dopravní značka přímo nevelí: "Cyklisto, sesedni s kola", stejně převážná většina cyklistů sesednout musí. Nevyšlápne. Automobily, silné stroje, mají pod nimi cesty přímé, spojité. Neustále řešené.




Při prezentaci nově zpracovaného cyklogenerelu pro České Budějovice bylo současně zmíněno připravované řešení pro zkapacitnění křižovatky Husova x Dlouhá Louka, čistě již jen pro automobilovou dopravu (http://budejovice.idnes.cz/zmeny-na-krizovatce-u-vystaviste-v-budejovicich-f6i-/budejovice-zpravy.aspx?c=A140506_083108_budejovice-zpravy_khr); vyjádřeno jinými slovy: její "vyklizení" od chodců a cyklistů, separace městských částí. Navržena je nová lávka přes frekventovanou tranzitní silnici s desetitisíci projíždějícími auty denně. Další nově uvažovaný kopec pro chodce a cyklisty ve městě, jež svou geografickou dispozicí k pohybu na kole přímo vybízí. Je totiž v pánvi a z centra na jeho okraje je vzdálenost do 5 km. Leží v rovině. Na soutoku dvou řek, jejichž břehy by mohly tvořit centrální park a plíce města. Přesto z něj lidé prchají. Auty. Za město. Na periférie. Pryč. Nová lávka, další umělý kopec a ztížení cesty pro chodce a cyklisty, zrychlený pohyb aut nastoupený trend "z města ven" sotva zvrátí. O svých úvahách také se z města odstěhovat mluví již i skutečně "skalní", rodilí a mnoho generací ve městě žijící Budějčáci. Ulice města se staly řečištěm aut. Skvělý cyklogenerel a zároveň nepochopitelná nová sytě zelená autům. Podivný koncept ze strany zadavatele. Koncept? Města pro koho? Pro auta. Lidi!

Lávka pro pěší a cyklisty přes řeku Rhona ve městě Lyon, Francie.  

Šef.

Žádné komentáře: