sobota 25. dubna 2015

Do práce na kole, kdyby ....











Jeden firemní areál, jeden skvělý kolostav, jedno kolo, mnoho aut. Firma je pro své zaměstnance do práce na kole dávno připravena. Jenže jak a kudy do práce na kole bezpečně, když žádná bezpečná cesta není? Po rušném hlavním tahu s těžkou nákladní dopravou? Těžko. Je to dávno vyzkoušeno a tátové a mámy od dětí takové každodenní riziko nepodstoupí. Výzva k akci „Do práce na kole“ v případě firem v Plané u Č.Budějovic nemá smysl. Ač by zaměstnanci nesmírně rádi a po celý rok, nemohou. Nabízí se otázka: Když „do práce na kole“, co má být dříve? Cesty KUDY do práce na kole nebo jen VÝZVA „Do práce na kole“? PRIORITNÍ JSOU CESTY. Když jsou, lidé na ně nastoupí. Logicky. Zvláště, je-li pohyb na kole rychlejší, než stání v koloně aut vždy jen s jedním pasažérem v dlouhém autě a dlouhé koloně. Vždy však jen ve špičkách. Pak se město vyprázdní, lidé z něj prchají neb z něj sami vytvářejí trauma. Sami, nebo je to dopravní politikou a celkovým konceptem podoby města?


Cesta z Českých Budějovic do nedaleké Plané u ČB (vzdálené jen 5 km) vede pouze po hlavní výpadovce na Linec. V Plané má sídlo hned několik firem s početně zaměstnanci, mladými lidmi, kteří by skutečně mnozí nemuseli jezdit bezpodmínečně do práce jen autem a také by nejezdili, kdyby cesty byly. Přitom místa i pro cyklisty je dost a trasa přímá, v rovině. Ve špičkách by mohla být zřejmě na kole jízda stejně rychlá jako autem, ne-li daleko rychlejší. Vlastně jinak: autem daleko rychlejší, protože kolony by nebyly. Každodenně pendlujících aut by ubylo. Kdyby ....


Irena Šefčíková

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

...kdyby tam nechybělo 200 m doprovodné komunikace mezi koncem zástavby Litvínovic a odbočkou na Planou - a zabezpečené místo pro přecházení mezi nimi