pondělí 25. července 2016

NE kocourkovským řešením

 Na takových cestách se městem na kole jede flop. Navádějí vás, aniž byste museli neustále kličkovat a přemýšlet jak dál. Jsou spojitéí, mají návaznost. Zkrátka vedou. Wien.


Tolik malých cyklistů na cestách v doprovodu dospělých, jako v Č.Budějovicích, jsme v žádném městě nezažili. A projeli jsme jich na kole mnoho.
Podoba nově vybudovaného cyklistického parkovacího stání na kraji Mariánského náměstí potvrzuje náš názor, že mají-li cyklistická řešení ve městě jeho obyvatele o prospěšnosti cyklodopravy přesvědčit, je nutné upustit od kocourkovských, nedotažených, neucelených, rádoby originálních řešení a začít realizovat osvědčený fungující systém.  Je třeba, aby cyklodopravu řešili odborníci (včetně projektantů, kteří o cyklistice a veřejných prostranstvích něco vědí) mající náležitý statut a pravomoci a odhodlané spolupracovníky na všech úrovních.

Wien, centrum
      Na poslední pravidelné zasedání skupiny českobudějovického cyklokoordinátora jsme, coby její člen (se souhlasem ostatních členů) za spolek Domovina přizvali další strany do diskuze: dopravního projektanta, zástupce kraje, krajského koordinátora BESIPu a další.
     Abychom měli o vzájemných představách o alternativní dopravě a cykloinfrastruktuře jasno, připravili jsme a úvodem programu schůze promítli řešení ze španělské Sevilly, města přátelského k cyklistům. Zajímavý byl jejich přístup k problematice a čísla. Tamní magistrát rozhodl o začlenění cyklodopravy do systému dopravy a příprava pak byla o tom, zajíst si pro příklady do měst, kde alternativní systémy dobře fungují (Amsterdam, Copenhagen, Cordoba aj.) a zhostit se řešení vlastních situací a problémů, vše v týmu, jemuž byl udělen náležitý statut. Řešení se postupně profilovala, projekt stabilizoval. Realizovány byly spojité, značené cesty podél cest pro auta a jinak, dle situací. V prvním roce realizace bylo vybudováno 70 km cyklocest a Sevilla, která do té doby statisticky vykazovala 0% cyklistů, zaznamenala do 4 let jejich 9% podíl na dopravním provozu. Městu se tím (co do zácp) velmi ulevilo. Záchytná parkoviště, bike sharing (250 stanic, 2500 půjčovaných jízdních kol), spojité cesty. Pozoruhodné, zvláště pro nás budějovické, bylo konstatování obtížnosti zavedení alternativní složky dopravy ve městě, kde lidé do té doby na kole nejezdili, kdy se vycházelo z předpokladů a zkušeností odjinud.

     Okamžitě vás napadne, jak cyklisté v  Č.Budějovicích automobilové dopravě ulevují již dnes, když je jich 14% (zajisté již více), i když stále na své spojité cesty čekají. Představme si je jako dalších 14% automobilů v ulicích. Neúnosné.  Užitečnost cyklistů je nad slunce jasná a opatření pro budování cyklistické infrastruktury se přímo nabízejí.

     Většina námi do cykloskupiny přizvaných se (zřejmě) vzhledem ke krátkosti termínu od pozvánky ke schůzi nedostavila. Věříme, že se tak příště stane, neb je rozhodně třeba, aby v cykloskupině zasedli ti s potřebnými pravomocemi, vědomostmi a odhodláním. Je třeba si vzájemně naslouchat, doplňovat se, hledat skutečně funkční řešení, dívat se, jak to dělají jinde, kde dopravní koncept, design a funkce tvoří nedílný celek. Pokusy o kocourkovskou originalitu, která v lepším případě budí úsměvy, věci nepomohou, spíše uškodí a stojí peníze. 

NE kocourkovským řešením.




Irena Šefčíková, Domovina


Žádné komentáře: