úterý 26. března 2013

Odvaha a spoluodpovědnost









Článek v ČB deníku (z 16.března 2013) „Zápas o Malák pokračuje“ přinesl zprávu o vystoupení aktivistů na zasedání zastupitelstva dne 14.3.2013. Rádi bychom doplnili vysvětlení našich snah.
Naším úsilím není upřednostňovat jedny části města před druhými, soustředit hustotu dopravy pouze do některých ulic, bránit obytné zóny jen některých lokalit města a zcela vyloučit automobilovou dopravu.
Vycházíme ze všeobecně uznávaných pravd o městech pro lidi, z příkladů již realizovaných projektů z měst, kde se lidem dobře žije, z faktu, že ve městě jsou ulice a nikoliv silnice a má-li být město živé a život v něm zdravý, bezpečný a udržitelný, je třeba hledat inspiraci tam, kde systém dobře funguje. 
Od masivního nástupu automobilismu po roce 1989 uběhlo bezmála 25 let. Za čtvrt století nebyl vyřešen obchvat, který město naléhavě potřebuje. Obchvat je pro České Budějovice naprosto zásadní a okamžitě uleví všem nejvíce frekventovaným ulicím, ze kterých se staly tranzitní silnice, jež jsou lemovány domy, ve kterých žijí lidé.  



A nejen oni, ale my všichni společně dýcháme špatný vzduch, který jsme si „navařili“ v pánevním kotli, ve kterém nedostatečné přirozené proudění všechen „ďábelský vývar“ z emisí a zvířeného prachu není schopno dostatečně odvát. Hygienici varují zvláště před jemným prachem, na který se váží karcinogenní látky, a kterému jsme všichni vystaveni, vdechují jej už ti nejmenší. Vyloučení tranzitních průtahů městem a vytvoření promyšlené infrastruktury pro kombinované systémy, péče o stromy, které jsou přirozeným filtrem emisí a prachu, pečlivý úklid veřejných prostranství, aby prachu bylo co nejméně, to jsou cesty k udržitelnosti života ve městě.

Č. Budějovice přistoupily k evropskému projektu QUEST, jehož cílem je udržitelná mobilita v evropských městech a dosažení zastoupení jednotlivých druhů dopravy v uceleném systému: 1/3 MHD, 1/3 motorové a 1/3 nemotorové dopravy. Cíl je tedy vytýčen, město se k projektu přihlásilo a navíc bude možné pro další dopravní projekty žádat o evropské dotace.


Chápeme, že i přes tyto skutečnosti panují obavy nositelů politických rozhodnutí, jak veřejnost takové směrování dopravní politiky přijme. Jestliže se za posledního čtvrt století komunikace ve městě přizpůsobovaly a rozšiřovaly prioritně pro automobilovou dopravu, přednost byla dávána automobilům a statut automobilistů tak posilován, je jasné, že automobilisté jistá omezení zpočátku ponesou nelibě. Politici mají obavy z přijetí změn ze strany veřejnosti, z reakcí svých voličů.
Rozhodnutí o změně ve vývoji dopravy ve městě je politické a kdo bude mít odvahu jej učinit, bude, samozřejmě, terčem kritiky. Nejen ze strany občanů, nýbrž i politických protivníků.
Protože však odpovědnost za budoucnost města je věcí nás všech a řešení pro udržitelnost jsou známa, je třeba, abychom nezavírali oči před pravdou o městech, vydali se cestou dobrých příkladů, aby se naši politici v zásadních věcech týkajících se našich životů dohodli a začalo se konat.
K tomu bude zapotřebí mnoho „terénní práce“, dobré propagace, osvěty ve školách, diskusí s veřejností, vedle týmu odborníků zabývajících se motorovou dopravou i tým se specialisty na nemotorovou dopravu, cyklodopravu a chodce.
Bude to hodně práce, je však třeba se do ní pustit. Kdo bude mít odvahu vyzvat veřejnost ke spoluodpovědnosti? Přizvání veřejnosti k účasti na projektu, její aktivní zapojení do propagace a příprav, společná „terénní práce“ a společné cíle bude ten nejlepší způsob, jak předejít nekvalifikované kritice.

Aktivní veřejnost s propagací již začala: velká ČB cyklojízda, přednášky a pikniky architektů ze sdružení CBArchitektura, přednášky ze záznamu světových urbanistů, filmy o urbanismu, debaty v Horké vaně na téma město pro lidi pořádané OS Domovina, nabídka městu s pomocí propagace, aj. Cíle na straně radnice i veřejnosti tak stanoveny již byly. Zbývá jen dohodnout se na společném postupu. Sebrat odvahu a vyzvat ke spoluodpovědnosti.  


Irena Šefčíková






Žádné komentáře: