Článek v ČB deníku (z 16.března 2013) „Zápas o Malák pokračuje“ přinesl zprávu o vystoupení aktivistů na zasedání zastupitelstva dne 14.3.2013. Rádi bychom doplnili vysvětlení našich snah.
Naším
úsilím není upřednostňovat jedny části města před druhými, soustředit hustotu
dopravy pouze do některých ulic, bránit obytné zóny jen některých lokalit města
a zcela vyloučit automobilovou dopravu.
Vycházíme
ze všeobecně uznávaných pravd o městech pro lidi, z příkladů již
realizovaných projektů z měst, kde se lidem dobře žije, z faktu, že ve městě
jsou ulice a nikoliv silnice a má-li být město živé a život v něm zdravý,
bezpečný a udržitelný, je třeba hledat inspiraci tam, kde systém dobře funguje.
Od masivního nástupu automobilismu po roce 1989 uběhlo bezmála 25 let. Za čtvrt století nebyl vyřešen obchvat, který město naléhavě potřebuje. Obchvat je pro České Budějovice naprosto zásadní a okamžitě uleví všem nejvíce frekventovaným ulicím, ze kterých se staly tranzitní silnice, jež jsou lemovány domy, ve kterých žijí lidé.
A nejen oni, ale my všichni společně dýcháme špatný vzduch, který jsme si „navařili“ v pánevním kotli, ve kterém nedostatečné přirozené proudění všechen „ďábelský vývar“ z emisí a zvířeného prachu není schopno dostatečně odvát. Hygienici varují zvláště před jemným prachem, na který se váží karcinogenní látky, a kterému jsme všichni vystaveni, vdechují jej už ti nejmenší. Vyloučení tranzitních průtahů městem a vytvoření promyšlené infrastruktury pro kombinované systémy, péče o stromy, které jsou přirozeným filtrem emisí a prachu, pečlivý úklid veřejných prostranství, aby prachu bylo co nejméně, to jsou cesty k udržitelnosti života ve městě.
Od masivního nástupu automobilismu po roce 1989 uběhlo bezmála 25 let. Za čtvrt století nebyl vyřešen obchvat, který město naléhavě potřebuje. Obchvat je pro České Budějovice naprosto zásadní a okamžitě uleví všem nejvíce frekventovaným ulicím, ze kterých se staly tranzitní silnice, jež jsou lemovány domy, ve kterých žijí lidé.
A nejen oni, ale my všichni společně dýcháme špatný vzduch, který jsme si „navařili“ v pánevním kotli, ve kterém nedostatečné přirozené proudění všechen „ďábelský vývar“ z emisí a zvířeného prachu není schopno dostatečně odvát. Hygienici varují zvláště před jemným prachem, na který se váží karcinogenní látky, a kterému jsme všichni vystaveni, vdechují jej už ti nejmenší. Vyloučení tranzitních průtahů městem a vytvoření promyšlené infrastruktury pro kombinované systémy, péče o stromy, které jsou přirozeným filtrem emisí a prachu, pečlivý úklid veřejných prostranství, aby prachu bylo co nejméně, to jsou cesty k udržitelnosti života ve městě.
Č.
Budějovice přistoupily k evropskému projektu QUEST, jehož cílem je udržitelná
mobilita v evropských městech a dosažení zastoupení jednotlivých druhů
dopravy v uceleném systému: 1/3 MHD, 1/3
motorové a 1/3 nemotorové dopravy. Cíl je tedy vytýčen, město se
k projektu přihlásilo a navíc bude možné pro další dopravní projekty žádat
o evropské dotace.
Chápeme,
že i přes tyto skutečnosti panují obavy nositelů politických rozhodnutí, jak
veřejnost takové směrování dopravní politiky přijme. Jestliže se za posledního
čtvrt století komunikace ve městě přizpůsobovaly a rozšiřovaly prioritně pro
automobilovou dopravu, přednost byla dávána automobilům a statut automobilistů
tak posilován, je jasné, že automobilisté jistá omezení zpočátku ponesou nelibě.
Politici mají obavy z přijetí změn ze strany veřejnosti, z reakcí svých
voličů.
Rozhodnutí
o změně ve vývoji dopravy ve městě je politické a kdo bude mít odvahu jej
učinit, bude, samozřejmě, terčem kritiky. Nejen ze strany občanů, nýbrž i politických
protivníků.
Protože
však odpovědnost za budoucnost města je věcí nás všech a řešení pro udržitelnost
jsou známa, je třeba, abychom nezavírali oči před pravdou o městech, vydali se
cestou dobrých příkladů, aby se naši politici v zásadních věcech
týkajících se našich životů dohodli a začalo se konat.
K tomu
bude zapotřebí mnoho „terénní práce“, dobré propagace, osvěty ve školách,
diskusí s veřejností, vedle týmu odborníků zabývajících se motorovou
dopravou i tým se specialisty na nemotorovou dopravu, cyklodopravu a chodce.
Bude
to hodně práce, je však třeba se do ní pustit. Kdo bude mít odvahu vyzvat veřejnost
ke spoluodpovědnosti? Přizvání veřejnosti k účasti na projektu, její
aktivní zapojení do propagace a příprav, společná „terénní práce“ a společné
cíle bude ten nejlepší způsob, jak předejít nekvalifikované kritice.
Aktivní
veřejnost s propagací již začala: velká ČB cyklojízda, přednášky a pikniky
architektů ze sdružení CBArchitektura, přednášky ze záznamu světových
urbanistů, filmy o urbanismu, debaty v Horké vaně na téma město pro lidi pořádané OS Domovina,
nabídka městu s pomocí propagace, aj. Cíle na straně radnice i veřejnosti tak
stanoveny již byly. Zbývá jen dohodnout se na společném postupu. Sebrat odvahu a
vyzvat ke spoluodpovědnosti.
Irena Šefčíková
Irena Šefčíková
Žádné komentáře:
Okomentovat